BVP221 Samfunnsfaglige og juridiske emner
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet består av to deler:
1. Velferdspolitikk, forvaltning og juridiske emner
2. Sosiologi
Som overordna innledning til de ulike emnene, vil det bli gitt en felles undervisning i vitenskapsteori.
Velferdspolitikk, forvaltning og juridiske emner Emnet tar for seg ulike sosialpolitiske faser og deres påvirkning på lovverk, helse - og omsorgstjenestens oppbygning og struktur, linjer og myndighetsområder i offentlig forvaltning. Undervisningen har fokus på aktuelle lover og forskrifter som regulerer den generelle helse- og omsorgssektoren, med fokus på saksbehandling, tjenestemottakers rettigheter og helsepersonellets plikter. Kontroll med og begrensning av bruk av tvang blir grundig behandlet i emnet. Det blir også lagt vekt på framvekst av markedskrefter og privatisering, frivillige organisasjoners rolle og hvordan utsatte og marginaliserte grupper når fram med sin sak.
Sosiologi Emnet gjennomgår 6 ulike teoretiske innfallsvinkler som viser noen grunnleggende utviklingstrekk innenfor faget sosiologi. Her legges det vekt på å forstå hvordan strukturelle forutsetninger påvirker folk sine liv, og hvordan man kan analysere hvordan folk selv kan påvirke og handle som selvstendige aktører. I dette ligger grunnleggende forståelser av makt og avmakt, sosial kapital, og sosialisering. I undervisningen legges det vekt på å vise ulike teoretiske forståelsesformer av forskjellige sosiale fenomen, som skal gi studentene et grunnlag for å kunne analysere og drøfte hvordan samfunn og aktør gjensidig påvirker hverandre.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Velferdspolitikk, forvaltning og juridiske emner
Kunnskap:
Studenten...
- har bred kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til makt, tvang og selvbestemmelse
- har bred kunnskap om rettigheter og plikter for henholdsvis tjenesteyter og tjenestemottaker
- kjenne til menneskesyn og menneskerettigheter som grunnlag for lovgiving og juridisk praksis
- kjenner til sammenhengen mellom utvikling av velferdspolitiske ideologier og endringer i lovverket og nye forvaltningsformer
- har kjennskap til organisasjoners rolle
- har kunnskap om helse - og omsorgstjenestenes oppbygning, struktur og sentrale oppgaver
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende lovverket og tolke relevante lover og rettskilder knyttet til helse - og omsorgstjenester
- kan anvende faglig kunnskap og dermed vurdere brukeres rettigheter og utføre saksbehandling
Generell kompetanse:
Studenten...
- har innsikt i og kan kritisk vurdere bruk av tvang i tjenester til personer med utviklingshemming
- har innsikt i overordna verdier og menneskesyn som som gir utgangspunkt for kritiske vurderinger
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og dermed kunne vurdere systemets/tjenestenes interesser og forutsetninger opp mot tjenestemottakers behov
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette kunne vurdere aktuelle lovmessige dilemma og motsetninger, og gjøre etiske avveininger
Sosiologi
Kunnskap:
Studenten...
- har bred kunnskap om grunnbegreper i sosiologi
- kjenner til den teoretiske motsetningen mellom struktur og aktør
- kan oppdatere sin kunnskap og identifisere og forflytte seg mellom ulike sosiologiskteoretiske perspektiv
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende og analysere ulike sosiale fenomener ut fra de ulike teoretiske innfallsvinklene
- kan anvende sentrale begreper og vise forståelse av sammenheng mellom begrepene
- kan reflektere over og vise forståelse for sentrale teoretiske innfallsvinkler i sosiologi
Generell kompetanse:
Studenten...
- har innsikt i hvordan ulike fenomen i sosiologien blir forstått og forklart, og hvilke sammenhenger som kan være aktuelle
- kan formidle ulike perspektiv i analysen av det samme fenomenet
- kan formidle og reflektere kritisk over sammenhenger mellom samfunn og aktør
Krav til forkunnskaper
Emnet er kun åpent for studenter som er tatt opp på bachelor i vernepleie - HVL - Bergen.
Alle emner første studieår må være bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet organiseres gjennom undervisning, seminar, kurs, ferdighetstrening, gruppearbeid, selvstudier og framlegg.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;
- Kurs i saksbehandling, 3 dager
- Kurs om begrensning av og kontroll med bruk av makt og tvang, 5 dager
Fravær over 20% på overnevnte kurs medfører at studenten ikke kan gå opp til eksamen i emnet. Unntak fra denne regelen må behandles i søknad fra studenten til utdanningsleder. Søknaden må være begrunnet og inneholde gyldig dokumentasjon. Se også: Forskrift om studier og eksamen ved HVL.
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i fire semestre.
Vurderingsform
Eksamen
5 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A - F, der A - E er bestått karakter og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ny eksamen gjennomføres med samme form som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Lovsamlingen
Mer om hjelpemidler