Hopp til innhald

FØS8102 Ledelse, forbedringskultur og LEAN

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet gir en innføring i:

  • Ledelse, særlig knyttet til kvalitetsutvikling og forbedringskultur
  • Kvalitetsutvikling og kontinuerlig forbedring
  • Lean filosofi, prinsipper, metoder og verktøy
  • Ferdighetstrening i forbedringsledelse iht Lean-filosofi, prinsipper, metoder og verktøy.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidatene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for og kunnskaper om:

  • Kontinuerlig forbedring og LEAN som filosofi, prinsipper, metoder og verktøy 
  • Lederrollen
  • Betydningen av struktur og kultur for kontinuerlig forbedring. 
  • Betydningen av norsk arbeidslivskontekst for arbeid med kontinuerlig forbedring
  • Utfordringer knyttet til kontinuerlig forbedring og årsaker til at endringsprosesser ofte ikke lykkes

Ferdigheter

Kandidatene skal etter fullført emne kunne:

  • redegjøre for kontinuerlige forbedringsprosesser, samt Lean filosofi, prinsipper, grunnleggende metoder og teknikker
  • identifisere og analysere problemer på egen arbeidsplass
  • planlegge og gjennomføre forbedringsprosesser ved hjelp av  relevante metoder og verktøy
  • jobbe med/gi innspill til endring av struktur og kultur i en retning som fremmer læring og utvikling

Generell kompetanse

Kandidatene skal etter fullført emne kunne:

  • Kunne forklare og kjenne til utfordringer innen kontinuerlig forbedring 
  • Ha grunnleggende kjennskap til utfordringer i forbedringsarbeid fra kartlegging av nå-situasjon til igangsetting og gjennomføring av forbedringstiltak

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er ønskelig at kandidaten har kjennskap til organisasjonsteori og minst 2 års yrkeserfaring /2 års erfaring fra deltakelse i organisasjoner.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av undervisning, dialog/refleksjon og praktiske øvelser.

Studenten arbeider underveis med et eget forbedringsprosjekt.

Kurset består av  4 samlinger (en ettermiddag (15 - 19) + en dag 09- 15) - hver på 10 timer; totalt 40 timer.

Obligatorisk læringsaktivitet

2 arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen. Det er flere aktiviteter knyttet til gjennomføringen av arbeidskravene. Dette presiseres nærmere i undervisningsplanen og ved oppstart.

Vurderingsform

Bokstavkarakter A-F settes på grunnlag av:

Individuell prosjektoppgave (100%).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skriftlige hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler