Hopp til innhald

FLKI8101 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og skole er et grunnemne og har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer.

Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om praksisveiledning av lærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.

Det forutsettes at studentene aktivt er involvert i veiledning av praksisstudenter. Veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.

  • Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Profesjonskvalifisering og praksislærer som lærerutdanner
  • Lærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til læreryrket

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om relevante veiledningsteorier og strategier for praksisveiledning
  • har inngående kunnskap om praksisopplæring i norsk barnehage/skole og samfunnskontekst
  • har kunnskap om samhandlingsprosesser og kommunikasjon i praksisveiledning
  • har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos lærerstudent, lærer og praksislærer

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, lærerstudentens nivå og personlige utvikling
  • kan mestre ulike kommunikative ferdigheter
  • kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
  • kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier
  • kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer i rollen som praksislærer og lærer

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.

I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Det kreves aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene.  

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i emnet.
  • Det er tre arbeidskrav i emnet: To skriftlige tekster på om lag 1500 ord +/- 10%, og et digitalt.

Arbeidskravene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for oppmelding til eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig semesteroppgave på 3000 ord +/- 10 %.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler