FLKI8102 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 2
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole emne2, har som overordnet mål å legge til rette for at studentene utvikler solid kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonskvalifisering gjennom veiledning av nyutdannede lærere, kollegaer og lærerstudenter.
Det forutsettes at studentene aktivt er involvert i veiledning på arbeidsplassen. Veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
Utdanningen kan danne grunnlag for videre spesialisering, både på master- og Phd.nivå
Sentrale temaer i studiet er:
- Endring og utfordringer knyttet til rollen som praksislærer i fremtidens barnehage/skole og masterutdanning
- Kommunikasjon, relasjon og samspill
- Fag og didaktikk i praksisopplæringen
- Etiske dilemma og maktforhold
- Lærende organisasjoner og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- Forskning knyttet til veiledning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Har inngående kunnskap om læreres profesjonsutvikling og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- har avansert kunnskap om praksislærers rolle som lærerutdannere og betydningen av skolen og barnehagen som profesjonsfellesskap
- har grundig kunnskap om praksisorientert forskning og utvikling i læreryrket
- ha inngående kunnskap om veilednings- og innovasjonsprosesser på systemnivå
- ha kunnskap om teknologi, forskning og innovasjonsprosesser innen veiledning av praksisstudenter og nyutdannede lærere
- har inngående kunnskap om etiske perspektiver i veiledning, læreryrket og i praksisopplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og vise forståelse for praksisveiledning og veiledning av nyutdannede lærere, med grunnlag i læreplaner og nasjonale retningslinjer
- har gode ferdigheter i å samhandle med ulike aktører i barnehage/skole om profesjonskvalifisering- og læring i virksomheten
- kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
Generell kompetanse
Studenten
- kandidaten kan identifisere og reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i rollen som veileder og lærer
- kan analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og andres profesjonelle utvikling
- kan kritisk reflektere over veiledning som bidrar til innovasjon av barnehagens/ skolens virksomhet
Krav til forkunnskaper
- Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1, 15 sp., eller:
- Videreutdanning i veiledning rettet mot praksislærere i barnehage og/eller skole, tatt ved HSH, HiSF eller HiB, med oppstart høsten 2010 eller senere.
- For at annen veilederutdanning skal kunne vurderes individuelt, må den være rettet mot veiledning av studenter i barnehage og/eller skole.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium.
Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/ skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Emnet krever aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i emnet.
- Arbeidskrav 1: Feltarbeid/ Innovasjon på egen arbeidsplass. Planlegge, gjennomføre, analysere/vurdere en avgrenset veiledningsprosess på arbeidsplassen/institusjonen. Bruk både digitale og analoge verktøy.
- Arbeidskrav 2: Med utgangspunkt i arbeidskrav 1 skal det utarbeides et utkast til en fagtekst med et omfang på 1500 -2500 ord.
- Arbeidskrav 3: Analyse og reflektere med basis i videopptak/videologg av veiledning.
Arbeidskravene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
Oppgave, individuell skriftlig fagtekst på 4000 ord +/- 10%.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
- Oppgave: Alle
- Muntlig eksamen: Ingen