FSP-201 Familieterapeutiske retninger, del 1
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
I dette emnet vil det bli drøftet hvordan familieterapeutisk praksis har utviklet seg i forhold til andre samfunnsendringer i den vestlige verden. Sentrale og mest anvendte familieterapeutiske tilnærminger vil være i fokus. Dette gjelder, strategisk, strukturell familieterapi, samt tenkning og metode som knyttes til Milanotradisjonen.
Ulike familieterapeutiske tilnærminger er hovedtema i dette emnet. Videre legges det vekt på at studenten arbeider med hvilken tenkning og hvilke arbeidsformer som kan passe i vedkommendes aktuelle praksis. Undervisningen knyttes til arbeid med barn, ungdom, voksne og familier i ulike kontekster. Undervisningen tilrettelegges for at studentene skal tilegne seg forståelse for og få inngående kunnskap i de ulike tilnærminger som gjennomgås i emnet
· Strukturell tilnærming
· Strategisk tilnærming
· Milano-tilnærmingen
Emnet fokuserer også på studenten som person i relasjon; i forhold til seg selv, sine erfaringer og opplevelser til andre mennesker, til ideer og diskurser. Studentene får innføring i hvordan skape og delta i ulike dialogiske og reflekterende prosesser. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten...
- har inngående kunnskap om ulike systemiske familieterapeutiske ideer og metoder
- kan gjenkjenne, navnsette og vise metodene i egen praksis
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske fagområdets uttrykksformer og utøve/bruke metodene i praksis på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan analysere relevante faglige etiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Krav til forkunnskaper
Studierett på Familieterapi og nettverksarbeid - HVL - Bergen
Undervisnings- og læringsformer
Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og rollespill. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;
- Krav om minimum 80% tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
- Hjemmeoppgave i form av genogram og tilhørende refleksjonsnotat på min 1000 ord per notat.
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig tilsvarende tildelt studierett.
Vurderingsform
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Oppgaven skal være på maksimalt 4000 ord.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F.
Ny eksamen
Ved ikke bestått må studenten stille til ny eksamen: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler