FYS100 Grunnleggende prinsipper for fysioterapeutisk undersøkelse
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet retter seg mot å forstå mennesket og fysioterapifaget i en helhetlig sammenheng. Teoretisk og praktisk grunnlag for å forstå generelle fysioterapeutiske undersøkelsesprinsipp vektlegges. Emnet danner grunnlaget for senere emner.
Innhold:
- Introduksjon til fysioterapifagets historie.
- Introduksjon av ulike fysioterapeutiske perspektiv.
- Introduksjon av sentrale helse- og sykdomsbegreper.
- Introduksjon til ulike læringsformer.
- Introduksjon til kunnskapsbasert praksis.
- Observasjon, beskrivelse og analyse av bevegelse og funksjon.
- Profesjonell kommunikasjon og samhandling
- Vurdering av sammenhengen mellom struktur, bevegelse og funksjon.
- Anamnese inkludert punkt 1 til 3 i utdanningens journal mal
Undersøkelse og vurdering av generell og spesiell funksjon knyttet til muskel/skjelettsystemet punkt 4-7 i journalmal
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har kunnskap om begrepene kropp, bevegelse, helse og funksjon
- kjenner til grunnleggende fysioterapeutiske undersøkelsesprinsipp knyttet til muskel-skjelettsystemet
- har kunnskap om de ulike komponentene i ICF-modellen og betydningen av samspillet mellom dem
- kjenner til fysioterapifagets historie, sentrale trekk ved fagutøvelsen og ulike arbeidsområder for fysioterapeuter
- har kjennskap til ulike perspektiver på helse og sykdom
- kan gjengi sentrale bestemmelser om taushetsplikt inklusive opplysningsplikt og yrkesetiske retningslinjer
- har kunnskap om modellen og definisjonen av KBP
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende grunnleggende undersøkelsesprinsipp i fysioterapi og beskrive funn med fagterminologi
- kan observere, vurdere og beskrive bevegelse og funksjon
- kan anvende ICFs begrepsmodell i kartlegging av funksjon
- kan beskrive pasientinformasjon og funn ved deler av en fysioterapeutisk undersøkelse i en journal etter utdanningens mal
- kan søke i Helsebiblioteket etter norske og internasjonale retningslinjer
Generell kompetanse:
Studenten…
- kjenner til betydningen av meningsfull aktivitet og deltagelse for helse i forbindelse md gjennomføring av fysioterapeutisk undersøkelse
- kjenner til normer for profesjonell adferd
- *kan anvender etiske prinsipper i møte med pasienter, medstudenter og ansatte
- kjenner til noen sentrale prinsipper knyttet til kunnskapsbasert praksisutøvelse
- kan anvende ulike typer kunnskap (brukerkunnskap, erfaringskunnskap, forskningsbasert kunnskap) i skriftlige notat
Krav til forkunnskaper
Emnet er kun åpent for studenter som er tatt opp på bachelor i fysioterapi.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Det legges til rette for studentaktive læringsformer og studenten har stor grad av ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det forutsettes at tema fra dette emnet integreres i arbeid i grupper og seminar.
Forelesninger som danner teoretisk grunnlag for arbeidet studentene skal utføre i ferdighetstreningen. Videre legges det vekt på gruppearbeid for å fremme studentaktivitet, samhandling og kommunikasjon. Ferdighetstrening med øving på medstudent vektlegges. Seminar med muntlig fremlegg gir øving i muntlig og praktisk formidling av faget.
Praksis i dette emnet består av: 3 dager obligatorisk følgepraksis med tilhørende læringsaktiviteter som gjennomføres i ulike deler av helsetjenesten. Praksis tilsvarer 1 uke arbeid og 1,5 stp.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i introduksjonsforelesninger, ferdighetstreninger, praksisstudier, gruppearbeid og seminar. Det gjennomføres registrering av tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- 80 % tilstedeværelse i studentaktiv- og erfaringsbasertundervisning (seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening, pasientdag, intoduksjonspraksis og introduksjonsforelesning til ferdighetstrening)
- Notat fra introduksjonspraksis (1200 ord)
Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semester.
Vurderingsform
Hjemmeksamen
Tre dagers skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/-10%).
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen må studentene skrive ny oppgave til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler