Hopp til innhald

FYS140 Fysioterapeutisk undersøkelse, forståelse og ferdighet

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet skal legge grunnlag for å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i fysioterapeutisk undersøkelse av muskel- og skjelettapparatet. Dette blir sett i sammenheng med kunnskap om kroppens anatomi, fysiologi og funksjon. Det legges vekt på studentens evne til å anvende prinsipper og teorier for undersøkelsesmetoder, og anvende praktiske kunnskaper og ferdigheter i konkrete oppgaver. Det forutsettes at studenten bringer med seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra emnene FYS100, FYS120 og FYS130.

 Emnet inneholder:

  • Spesifikk fysioterapeutisk undersøkelse knytt til ulike kroppsområder
  • Funksjonell anatomi for alle kroppsområder
  • Nervesystemets oppbygning og funksjon
  • Smertefysiologi
  • Sanseapparatets oppbygging og funksjon
  • 3 uker praksis
  • 2 pasientdager ved HVL
  • Menneskekroppens ulike strukturer, og disses innbyrdes avhengighet
  • Columnas, thorax’s og kraniets osteologi, ledd, muskler og bevegelser, samt perifere nerver, kar og overflateanatomi
  • Bekkenbunn: Muskler og nerver

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:   
Studenten… 

  • har bred kunnskap om fysioterapeutisk undersøkelse knyttet til muskel-skjelettsystemet
  • har bred kunnskap om hvordan en fysioterapeutisk undersøkelse kan belyse kroppens struktur og funksjon
  • har kunnskap om tilpassing av undersøkelse til individets ønsker, forutsetning og behov (brukermedvirkning)
  • har bred kunnskap om nervesystemets oppbygning og funksjon
  • kjenner til strukturell og funksjonell bakgrunn for sansing og smerte
  • har bred kunnskap om struktur og funksjon i truncus, bekken og hode

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan anvende kunnskap om etikk og kulturforståelse i møte med andre
  • kan beherske fysioterapeutisk undersøkelse knyttet til muskel-skjelettsystemet og beskrive funn presist ved hjelp av fagterminologi
  • kan beherske bruk av egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelsen
  • kan beherske det å stille en funksjonsdiagnose basert på kroppsfunksjon og struktur, aktivitet og deltakelse
  • kan anvende relasjons- og kommunikasjonskompetanse til å forstå og samhandle med pasienter i undersøkelsessituasjoner
  • kan beherske teoretisk og funksjonell anatomi knyttet til de ulike kroppsområdene
  • kan reflektere over samspillet mellom nervesystemets struktur og funksjon og hvordan dette spiller inn på menneskets funksjonsevner
  • kan reflektere over hvordan sansing påvirker funksjon
  • kan reflektere over hva smerte er og hvordan smerte påvirker funksjon og atferd

Generell kompetanse:
Studenten…

  • har innsikt i samspillet mellom kroppens strukturer og funksjon utfra en forståelse av kroppen som en funksjonell enhet
  • har innsikt i hvordan nervesystemets oppbygging og funksjon danner grunnlag for menneskers funksjon
  • kan formidle kunnskap om smerte og sanseapparatets funksjon
  • kan møte pasienter på en faglig forsvarlig måte
  • kan delta i kommunikasjon og samhandling i et arbeidsfellesskap
  • kan vurderer forholdet mellom de krav som stilles til en person og de ressurser vedkommende innehar
  • kan reflekterer over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov
  • kan søke og finner oppdatert kunnskap knyttet til aktuelle fysioterapeutiske problemstillinger
  • kan anvende ulike typer kunnskap i skriftlige notat

Krav til forkunnskaper

Emnet er kun åpent for studenter som er tatt opp på bachelor i fysioterapi. 

Anbefalte forkunnskaper

Emnene FYS100, FYS120 og FYS130. 

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet legges det opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet. Det tilrettelegges for følgende arbeidsformer:

  • Introduksjonsforelesninger for å gi teoretisk grunnlag for den fysioterapeutiske undersøkelsen.
  • Praktisk ferdighetstrening
  • Gruppearbeid og seminar med praktisk-muntlig framlegg
  • Pasientdager med påfølgende journalskriving der pasienter med funksjonsproblemer i muskel- og skjelettsystemet inviteres til å delta.
  • 3 uker observasjonspraksis i kommunehelse-/rehabiliteringstjenesten

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1.90 % tilstedeværelse i praksisstudier (observasjonspraksis)

2.80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv - og erfaringsbasert undervisning (introduksjonsforelesninger, pasientdager, seminar, gruppearbeid og ferdighetstrening)

3. To grunnjournaler fra pasientdager i gruppe

4. Notat fra observasjonspraksis (1200 ord +/-10%)

Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre.

Vurderingsform

Eksamen
En todelt eksamen der del 1 teller 30 % og del 2 teller 70 %. Begge deler må være bestått for å få bestått emnet.

Deleksamen 1, 4 timers skriftlig skoleeksamen.

Deleksamen 2, Praktisk eksamen i fysioterapeutisk undersøkelse på SimArena. Studentenes anvendelse av anatomi i fysioterapeutisk undersøkelse testes også her. Omfang 50 min.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk del 1 og del 2
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått del 1 eller del 2 må studenten fremstille seg til ny deleksamen. Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler