FØS8102 Ledelse, forbedringskultur og LEAN
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet gir en innføring i:
- Ledelse, særlig knyttet til kvalitetsutvikling og forbedringskultur
- Kvalitetsutvikling og kontinuerlig forbedring
- Lean filosofi, prinsipper, metoder og verktøy
- Ferdighetstrening i forbedringsledelse iht Lean-filosofi, prinsipper, metoder og verktøy.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidatene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for og kunnskaper om:
- Kontinuerlig forbedring og LEAN som filosofi, prinsipper, metoder og verktøy
- Lederrollen
- Betydningen av struktur og kultur for kontinuerlig forbedring.
- Betydningen av norsk arbeidslivskontekst for arbeid med kontinuerlig forbedring
- Utfordringer knyttet til kontinuerlig forbedring og årsaker til at endringsprosesser ofte ikke lykkes
Ferdigheter
Kandidatene skal etter fullført emne kunne:
- redegjøre for kontinuerlige forbedringsprosesser, samt Lean filosofi, prinsipper, grunnleggende metoder og teknikker
- identifisere og analysere problemer på egen arbeidsplass
- planlegge og gjennomføre forbedringsprosesser ved hjelp av relevante metoder og verktøy
- jobbe med/gi innspill til endring av struktur og kultur i en retning som fremmer læring og utvikling
Generell kompetanse
Kandidatene skal etter fullført emne kunne:
- Kunne forklare og kjenne til utfordringer innen kontinuerlig forbedring
- Ha grunnleggende kjennskap til utfordringer i forbedringsarbeid fra kartlegging av nå-situasjon til igangsetting og gjennomføring av forbedringstiltak
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det er ønskelig at kandidaten har kjennskap til organisasjonsteori og minst 2 års yrkeserfaring /2 års erfaring fra deltakelse i organisasjoner.
Undervisnings- og læringsformer
Kombinasjon av undervisning, dialog/refleksjon og praktiske øvelser.
Studenten arbeider underveis med et eget forbedringsprosjekt.
Kurset består av 4 samlinger (en ettermiddag (15 - 19) + en dag 09- 15) - hver på 10 timer; totalt 40 timer.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen. Det er flere aktiviteter knyttet til gjennomføringen av arbeidskravene. Dette presiseres nærmere i undervisningsplanen og ved oppstart.
Vurderingsform
Bokstavkarakter A-F settes på grunnlag av:
Individuell prosjektoppgave (100%).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skriftlige hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler