Hopp til innhald

INFS400 Fordypning i infeksjonssykepleie og smittevern

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Tema som belyses i dette emnet er knyttet til sykepleiefaglige utfordringer og problemområder, kunnskaper og kunnskapsutvikling knyttet til sentrale fokusområder innen infeksjonssykepleie og smittevern.

Emnet representerer den avsluttende delen av studiet, og studentene skal i form av en individuell oppgave fordype seg i et selvvalgt tema.

Fordypningsoppgaven skal bidra til videreutvikle kunnskapsgrunnlaget innen det kliniske feltet.

Studenten kan velge fordypning relatert til følgende fokusområder:

  • Infeksjonssykepleie
  • Å leve med kronisk infeksjonssykdom eller kolonisering av resistente bakterier
  • Infeksjonsintensiv sykepleie
  • Smittevern
  • Overvåkning av mikrobiologiske agens og institusjonsinfeksjoner
  • Implementering av smitteverntiltak, prosedyrer og retninglinjer inkludert bruk av endringsverktøy
  • Organisasjon - og kvalitetsforbedring
  • Ha kunnskap om til globale utfordringer med hensyn til smittevern og infeksjonssykdommer

Valg av område gjøres i samråd med emneansvarlig.

For å kunne videreutvikle praktiske ferdigheter innen spesialiteten skal studenten gjennomføre 150 timer kliniske studier (20 dager).

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • har avansert kunnskap om infeksjoner og hvordan infeksjoner oppstår.

Ferdigheter: Studenten...

  • gjennomfører selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både mht. undersøkelse, forebygging og behandling.
  • planlegger og utøver sykepleie basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov.
  • anvender sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis.
  • mestrer komplekse situasjoner innen infeksjonssykepleie og smittevern.
  • arbeider kunnskapsbasert.
  • planlegger og gjennomfører et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse: Studenten...

  • gjør selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens /pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene og hvis mulig sammen med brukerens /pasienten.
  • samhandler med pasienter / brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten.
  • bidrar til innsikt og kompetanse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer.
  • veileder personer med infeksjonssykdommer eller som er kolonisert med resistente bakterier, deres pårørende og andre yrkesgrupper.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det benyttes ulike pedagogiske metoder for å fremme studentenes læring. Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen læring og bidrar til medstudenters faglige utvikling. Dette søkes oppnådd gjennom forelesninger, gruppearbeid, simulering, seminar, studentpresentasjoner, veiledning, selvstudie og kliniske studier.

Det forventes at studenten anvender erfaringskunnskap som sykepleier og erfaringer og refleksjoner fra de kliniske studiene.

Kliniske studier bør fortrinnsvis være på et annet sted enn eget arbeidssted. Studenten tar selv kontakt med praksissteder der studenten ønsker å avvikle kliniske studier. Praksissted velges i samråd med emneansvarlig. Kliniske studier er obligatorisk, og fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale for at de kliniske studiene kan bli godkjent

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: Arbeidskrav 1: Prosjektplan. Omfang 2000 ord. Arbeidskrav 2: Kliniske studier, 150 timer i spesialisthelsetjenesten og/eller kommunehelsetjenesten Arbeidskrav 3: Målsettingsdokument for kliniske studier. Omfang 600 ord. Arbeidskrav 4: Læringsutbytterapport etter gjennomførte kliniske studier. Omfang 1000 ord. Arbeidskrav 5: Refleksjonsnotat om selvvalgt tema hvor studenten skal vise evne til spesialisert handlingskompetanse i praksisperioden. Omfang 1000 ord.

  • Det skal utarbeides egen målsetting for de kliniske studiene. Målsettingen skal beskrive fokus for praksis med utgangspunkt i relevante læringsutbytte-beskrivelser i studieplanen, fordypningsområder og fordypningsoppgave. Målsettingen skal godkjennes minst to uker før oppstart av kliniske studier. Målsettingen gjennomgås med praksisveileder ved oppstart av kliniske studier og eventuelle revideringer kan gjøres i samråd med praksisveileder. Studenten skriver målsettingsrapport etter gjennomførte kliniske studier der læringsutbytte fremgår.

Godkjent obligatorisk læringsaktivitet er gyldige til og med neste gang emnet tilbys.

Vurderingsform

Eksamen Skriftlig individuell fordypningsoppgave med et omfang på maksimalt 5000 ord.

Tema for skriftlig fordypningsarbeid kan være knyttet til:

  1. forskningsprosjekter ved høgskole eller praksisfelt,
  2. kvalitetsprosjekter i praksisfeltet
  3. tema som er relevante for klinisk praksis som infeksjonssykepleier eller rådgiver i smittevern.

Fordypningsoppgaven kan være en litteraturstudie, en evalueringsrapport eller en artikkel tilpasset valgte tidsskrifts manuskriptveileder.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått (karakteren F) må studenten bearbeide sin besvarelse til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med fordypningsoppgaven.

Mer om hjelpemidler