INN522 Forskningsdesign og metode
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid; masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsdesign, og innføring i kvalitative og kvantitative metoder. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot vitenskapelige metoder og metodevalg. I denne delen inngår også etikk og refleksjoner knyttet til forskningsetiske valg, som ansvarlig innovasjon. Studentene skal få innsikt i hvordan utarbeide et forskningsdesign (fra forskningsposisjonering, utvalg, til data-analyse). Studentene får innføring i ulike metoder innen kvalitativ forskning, som etnografiske metoder, observasjon og intervjuing (herunder ulike intervjuteknikker) og hva som skaper validitet og reliabilitet i kvalitativ forskning. Det gis også innsikt i casestudie-forskning. Videre får studentene innføring i kvantitative metoder. Det gis en introduksjon i kvantitativ statistisk analyse, som inkluderer deskriptiv analyse, bivariat analyse, multivariat analyse, og faktoranalyse. Studentene skal få kunnskap og praktisk forståelse av reliabilitet og validitet innen kvantitativ forskning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten...
· har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av metoder og gjennomføring av forskningprosjekt
· har avansert kunnskap om hvordan utarbeide et forskningsdesign til et selvstendig forskningsarbeid
· har inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning.
Ferdigheter
Studenten...
· kan utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid
· kan anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning.
kan benytte statistisk programvare for gjennomføring av egne kvantitative analyser.
Generell kompetanse
Studenten...
· kan anvende kunnskap om forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike forskningsdesign og metoder for konkrete forskningsprosjekt
· kan utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser i kvalitativ og kvantitative metoder/analyse, studentaktive seminarer med bl.a. studentpresentasjoner og gruppe- og plenumsdiskusjoner. Studentene er forventet å være aktive i undervisningen gjennom å stille spørsmål, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet.
Studentene skal delta i gruppearbeid/diskusjonsoppgaver og presentere muntlig resultatet av gruppearbeidet i vitenskapsfilosofi, kvalitativ metode og casestudieforskning. Studentene skal også gjennomføre en øvelse i dataanalyse og skrive en rapport basert på analysen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- Delta på introduksjon til kvalitative intervjuer/teknikker, med praktisk intervjuing
- Delta i gruppearbeid med muntlig presentasjon i vitenskapsteori
- Delta i gruppearbeid med muntlig presentasjon i kvalitativ metode
- Delta i gruppearbeid med muntlig presentasjon i casestudieforskning
- Studentene skal delta på av øvelse/analyse av datasett og levere en skriftlig innlevering (rapport)
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semester.
Vurderingsform
Skriftlig eksamen, 5 timer Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Enkel kalkulator
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- MOØ223 - Metode og forskingsdesign - Reduksjon: 6 studiepoeng
- MSB209 - Avansert metode og forskningsdesign - Reduksjon: 7,5 studiepoeng