Hopp til innhald

INN522 Forskningsdesign og metode

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid; masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsdesign, og innføring i kvalitative og kvantitative metoder. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot vitenskapelige metoder og metodevalg. I denne delen inngår også etikk og refleksjoner knyttet til forskningsetiske valg, som ansvarlig innovasjon. Studentene skal få innsikt i hvordan utarbeide et forskningsdesign (fra forskningsposisjonering, utvalg, til data-analyse). Studentene får innføring i ulike metoder innen kvalitativ forskning, som etnografiske metoder, observasjon og intervjuing (herunder ulike intervjuteknikker) og hva som skaper validitet og reliabilitet i kvalitativ forskning. Det gis også innsikt i casestudie-forskning. Videre får studentene innføring i kvantitative metoder. Det gis en introduksjon i kvantitativ statistisk analyse, som inkluderer deskriptiv analyse, bivariat analyse, multivariat analyse, og faktoranalyse. Studentene skal få kunnskap og praktisk forståelse av reliabilitet og validitet innen kvantitativ forskning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten...

·         har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av metoder og gjennomføring av forskningprosjekt

·         har avansert kunnskap om hvordan utarbeide et forskningsdesign til et selvstendig forskningsarbeid

·         har inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning.

Ferdigheter

Studenten...

·         kan utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid

·         kan anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning.

          kan benytte statistisk programvare for gjennomføring av egne kvantitative analyser.

 

Generell kompetanse

Studenten...

·         kan anvende kunnskap om forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike forskningsdesign og metoder for konkrete forskningsprosjekt

·         kan utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser i kvalitativ og kvantitative metoder/analyse, studentaktive seminarer med bl.a. studentpresentasjoner og gruppe- og plenumsdiskusjoner.  Studentene er forventet å være aktive i undervisningen gjennom å stille spørsmål, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet. 

Studentene skal delta i gruppearbeid/diskusjonsoppgaver og presentere muntlig resultatet av gruppearbeidet i vitenskapsfilosofi, kvalitativ metode og casestudieforskning. Studentene skal også gjennomføre en øvelse i dataanalyse og skrive en rapport basert på analysen.   

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

  • Delta på introduksjon til kvalitative intervjuer/teknikker, med praktisk intervjuing
  • Delta i gruppearbeid med muntlig presentasjon i vitenskapsteori
  • Delta i gruppearbeid med muntlig presentasjon i kvalitativ metode
  • Delta i gruppearbeid med muntlig presentasjon i casestudieforskning
  • Studentene skal delta på av øvelse/analyse av datasett og levere en skriftlig innlevering (rapport)

Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semester.

Vurderingsform

Skriftlig eksamen, 5 timer Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Enkel kalkulator

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MOØ223 - Metode og forskingsdesign - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • MSB209 - Avansert metode og forskningsdesign - Reduksjon: 7,5 studiepoeng