JOR503 Grunnleggende jordmorfag ved føde- og barselavdelingen
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet består av kliniske studier, og bygger videre på emnet JOR502. Studentene gjennomfører kliniske studier på ulike fødenivå ved føde- og barselavdelinger, eventuelt i svangerskapsomsorgen innenfor kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten eller privat jordmortjeneste. Kliniske ferdigheter med fokus på de normale prosesser vektlegges, selv om organiseringen i fødselsomsorgen gjør at mange av studentene presenteres for og deltar under både normale og kompliserte forhold. I dette emnet skal studentene videreutvikle refleksjoner omkring teori og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden.
Emnet er første del av kliniske studier ved master i jordmorfag og finner sted 8 uker i 1.semester. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil dermed tilby studentene varierte arenaer for kliniske studier når det gjelder kompleksitet. I løpet av praksisperioden to første uker skal studentene gjennomføre en test i anatomi, og studenten har tre forsøk på å gjennomføre testen. Videre skal studenten loggføre alle læresituasjoner.
Studenten skal i løpet av praksisperioden også skrive et fagnotat på inntil 1500 ord, der formålet er at studenten formulerer et faglig spørsmål som er relevant og knyttet til praksisstedet. Studenten utfordres til refleksjoner omkring temaet og oppøver ferdigheter i kunnskapsbasert praksis med særlig vekt på å formulere presise problemstillinger knyttet til situasjoner fra praksis. Studentene skal bruke kunnskaper fra JOR502 og, gjennom fagnotatet demonstrere hvordan formulere en presis problemstilling, gjennomføre et litteratursøk og kritisk vurdere en artikkel. Studenten vil bli gitt inntil tre veiledninger per fagnotat.
Det gjennomføres en vurderingssamtale mellom student og praksisveileder på slutten (sluttvurdering) av praksisperioden. Veileder og student fyller ut vurderingsskjemaene.
Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Kontaktlærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten …
- har grunnleggende kunnskap om svangerskap, fødsel og familiedannelse
Ferdigheter:
Studenten …
- kan under veiledning utføre faglig, praktisk og teoretisk jordmorvirksomhet i samsvar med kunnskapsbaserte retningslinjer og anbefalinger for praksis.
- kan under veiledning vurdere og fremme tiltak for det normale fødselsforløp.
- kan under veiledning vurdere kvinnens rier.
- kan under veiledning vurdere fosterets leie og innstilling.
- kan under veiledning vurdere ulike metoder for fosterovervåkning.
- kan under veiledning arbeide i forhold til de retningslinjer som organiserer og regulerer jordmors arbeid i svangerskaps-, fødsels-, og barselomsorgen ved ulike fødenivå.
- kan under veiledning dokumenterer egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer og krav for tjenesten.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse i faglige resonnementer.
- kan under veiledning arbeide i henhold til eget jordmorfaglig kompetansenivå og kompetanseutvikling.
Generell kompetanse:
Studenten …
- kan under veiledning anvende tilegnet kunnskap og ferdigheter innen svangerskap-, fødsel- og barselomsorgen
- kan under veiledning gjennomfører arbeidsoppgaver som tilkjennegir respekt og forståelse for det kulturelle mangfold kvinnene representerer.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Individuelle, skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon, og fokusområde for videre læring. Studenten vil bli veiledet av ansatte ved praksisplassene og fra høgskolen. Studenten har rett på fortløpende veiledning i praksisperioden. Det stilles krav til aktivt samarbeid, analyse og problemløsning fra studentenes side.
Multiple choice test i anatomi/fysiologi
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte i form av mål og plan for praksis er oppfylt. I vurderingen inngår også gjennomføring og dokumentasjon av læringssituasjoner og fagnotat.
Krav til 90 % tilstedeværelse må være oppfylt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler