Hopp til innhald

JOR509 Kliniske studier del 4 - Helhetlig avansert jordmorfag

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Kliniske studier del fire finner sted i fjerde semester og er knyttet til kommunehelsetjeneste, føde- og barselavdelinger ved kvinneklinikk, eller mindre fødeenhet. Emnet finner sted 17 uker i 4.semester. Studenten skal perfeksjonere sine kliniske ferdigheter og vurderingsevner knyttet til jordmors funksjons og ansvarsområder, i møte med normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen, gynekologiskavdeling samt helsestasjon for ungdom. Fokus i emnet er en helhetlig jordmortjeneste. Dette er den avsluttende perioden med kliniske studier og bygger på forutgående emner. Studentene skal videreutvikle kunnskap, forståelse, refleksjon og mestring av kliniske ferdigheter samt få fortrolighet med yrkesutøvelsen på et helhetlig og avansert nivå. Det forventes at studenten ved fullførte studier har oppnådd diagnostisk-, praktisk-,  medisinsk teknologisk-, pedagogisk-, relasjons -og etisk handlingskompetanse.

Innholdet i studiene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil således tilby varierte arenaer for kliniske studier når det gjelder kompleksitet. De kliniske studier i andre semester er hovedsakelig knyttet til føde- og barselavdelinger på en kvinneklinikk.

  • Akademisk skriving i fagnotat
  • Klinikkundervisning
  • Loggføring av læresituasjoner
  • Ferdighetstrening i praksis
  • Klinikkundervisning
  • Loggføring av læresituasjoner
  • Selvstudium
  • Ferdighetstrening

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten ...

  • har avansert og spesialisert kunnskap om hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale biologiske prosesser.

Ferdigheter:
Studenten ...

  • kan selvstendig analysere, vurdere og iverksette tiltak og dokumenterer fødselsforløp ved normale og avvikende tilstander for mor, barn og familie.
  • kan selvstendig gi individuell støtte og veiledning til kvinnen og familien.
  • kan selvstendig oppdage og iverksette relevante tiltak ved avvikende forhold i svangerskap, fødsel og barseltiden.
  • kan selvstendig vurdere kvinnens rier og vurdere tiltak for å fremme progresjon i fødsel, og iverksette disse tiltakene.
  • kan selvstendig vurdere ulike metoder for fosterovervåkning i den normale og avvikende fødsel, og iverksette relevante tiltak for fosterovervåking
  • kan selvstendig dokumenterer egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer og krav for tjenesten.
  • kan selvstendig vurdere fosterets leie, innstillig og symfyse-fundus mål.
  • kan selvstendig observere og iverksette tiltak overfor kvinnen for å fremme de fysiologiske barselprosessene.
  • kan selvstendig observere og iverksette tiltak overfor det nyfødte barnet for å fremme de fysiologiske barselprosessene.
  • kan arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmorfaget i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer.
  • kan selvstendig gi råd, undervisning og veiledning innen reproduktiv helse, seksualitet og familieplanlegging.

Generell kompetanse:
Studenten ...

  • kan analysere komplekse kliniske problemstillinger og handle i tråd med faglige og etiske retningslinjer.
  • kan utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i kommune-, spesialisthelsetjeneste og i hjemmet i samarbeid med kvinnen/familien og de øvrige aktører innenfor helsetjenesten.
  • Har inngående kunnskaper og ferdigheter i komplekse situasjoner
  • kan arbeide selvstendig og har inngående kunnskaper og ferdigheter om en individuell (og familiesentret) omsorg

Krav til forkunnskaper

Bestått JOR502, JOR503,JOR505, MAMET500, JOR506, JOR507

Undervisnings- og læringsformer

Individuelle, skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon, og fokusområde for videre læring. Studenten veiledes av ansatte ved praksisplassene og fra høgskolen. Studenten har rett på fortløpende veiledning i praksisperioden. Det stilles krav til aktivt samarbeid, analyse og problemløsning fra studentenes side.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan få praksisperiode vurdert til bestått:

Arbeidskrav 1: Skriftlig arbeidsoppgave i form av fagnotat på inntil 3000 ord, der formålet er at studenten formulerer et faglig spørsmål knyttet til reproduktiv helse. Studenten utfordres til refleksjoner omkring jordmors utvidete rekvireringsrett med særlig vekt på reproduktiv helse i et livsløpsperspektiv. Studenten vil bli gitt tre veiledninger per fagnotat. Dersom fagnotatet vurderes til ikke bestått, må studenten omarbeide fagnotatet og levere dette på nytt.
Arbeidskrav 2: Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner i svangerskapet, fødsel og barselomsorgen.
Arbeidskrav 3: Deltakelse på klinikkundervisning
Arbeidskrav 4: Dokumentasjon av gjennomførte kliniske studier ved Helsestasjon for Ungdom, om ikke dette er gjennomført.
Arbeidskrav 5: Dokumentasjon av gjennomførte kliniske studier ved gynekologisk avdeling, om ikke dette er gjennomført.

Godkjent arbeidskrav er gyldig 2 semester etter godkjenning. 

Vurderingsform

Praksisstudie vurderast til bestått/ikke bestått etter en avsluttende vurdering av kandidaten sin prestasjon i praksisperioden. For å bestå praksis må kandidaten ha nådd læringsutbytte og oppfylt kravet til 90% deltaking i emne.

Vurdering av egen læringsprogresjon i praksis, skjema leveres praksislærer/kontaktlærer senest dagen før vurdering.

Gjennomføring av ny praksisperiode:
Vurderes praksis til ikke bestått må ny praksisperiode gjennomføres i sin helhet ved neste ordinære praksisperiode

Se Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet av 01.08.2019, kapittel 10 for mer utfyllende informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler