MBA516 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 6., 7. og 8. semester.
Emnet omfatter skriving av en masteroppgave.
Valg relatert til masteroppgaven gjøres i samarbeid med veileder(e).
Veiledningen knyttet til masteroppgaven er en viktig del av læringsprosessen og ivaretas av oppnevnt(e) veileder(e) og i tilknytning til en aktiv forskergruppe, såfremt dette er mulig.
Emnet er tilgjengelig for internasjonale studenter med tilstrekkelige forutsetninger.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap til forskningslitteraturen innenfor området som oppgaven skrives i
- har inngående kunnskap om relevante forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om forskningsetiske problemområder og gjeldende retningslinjer
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningslitteratur og anvende denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan formulere og begrunne en klar problemstilling, velge en relevant metode og datasett, tolke resultater (for empiriske prosjekter) og utfordre/utvikle teori på feltet (for teoretisk orienterte oppgaver)
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldene forskningsetiske normer,
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg på et forskningsfelt og bruke relevant forskningslitteratur på en selvstendig måte
- kan identifisere og analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan skrive på en akademisk tekst på et avansert nivå
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
Krav til forkunnskaper
Studenten må ha fullført emnene MBA511, MBA512, MBA513 og MBA514 samt deltatt i eksamen i MBA515.
MBA515 må fullføres i 3. semester. Studenter med individuelt tilpasset studieforløp må ha fullført MBA515.
MBA515 må være fullført for at studenten kan fortsette med masteroppgaven i 7. semester.
Dersom det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra disse kravene.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer hovedsakelig i form av veiledning og veiledningsseminarer.
Studentene arbeider selvstendig med masteroppgaven, men er forpliktet til jevnlig å delta i veiledning.
Studentene arbeider med kritisk lesing av forskningslitteratur, innsamling og tilrettelegging av data, analyse og tolking av resultater.
Studentene forventes å ta del av bibliotekets ressurser innenfor utvikling av akademisk skriving.
Obligatorisk læringsaktivitet
Tekstutkast og presentasjon.
I 8. semester, senest én måned før levering av masteroppgaven, leverer studenten skriftlig utkast til sentrale deler av oppgaven, presenterer prosjektet sitt på et seminar og gir tilbakemelding på medstudenters presentasjoner med tilhørende tekstgrunnlag
Retningslinjer for arbeidskravene gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én (1) ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i to (2) år etter godkjenning.
Vurderingsform
Masteroppgave.
Masteroppgaven skal være på 20.000 - 30.000 ord inkludert forside og eventuelle vedlegg.
Oppgaven skrives i en mal.
Retningslinjer og mal for masteroppgaven gis ved semesterstart.
Masteroppgaven kan ikke leveres før arbeidskrav er godkjent og alle andre emner er fullført.
Innleveringsfrist blir publisert på Studentweb og i digitalt eksamenssystem.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Informasjon om ny/utsatt eksamen finnes på høgskolens nettsider.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler