MGBMH501 Mat og helse 3, emne 1 - Vitenskapsteori, fag og metode
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet er et masteremne i grunnskolelærerutdanningen og er felles for 1-7 og 5-10. I emnet skal studentene lære om vitenskapsteoretiske og forskningsetiske refleksjoner og valg, og se sammenhengen mellom disse. Emnet gir studentene erfaring med relevante metoder for innsamling og analyse av data.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- har kunnskap om etiske problemstillinger i forskningen om mat og måltider i skolen og skolefaget mat og helse
- har kunnskap om forskningsdesign
- har inngående kunnskap om relevante kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk vurdere og drøfte ulike vitenskapsteoretiske retninger og syn opp mot profesjonsfag
- kan bruke relevante metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale
- kan anvende og drøfte metodekunnskap fra publiserte studier
- kan vurdere etiske utfordringer relevant for fagområdet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt relevant faglig og etiske problemstillinger
- kan bidra til faglig utvikling på den enkelte skole
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Mat og helse 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer som en kombinasjon av forelesninger, studentarbeid i seminar, studentfremlegg, praksisopphold og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: En skriftlig innlevering knyttet til forskningsetikk
- Arbeidskrav 2: Studentene skal i praksisperioden prøve ut og vurdere to ulike vitenskapelige metoder for datainnsamling relevant for mat og måltider i skolen eller mat- og helsefaget. Resultatene skal presenteres som en poster med muntlig fremlegg.
Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Studenten som ikke består et obligatorisk arbeidskrav får et (1) nytt leveringsforsøk samme semester, innen en frist satt av faglærer.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i to påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Skriftlig eksamen, 6 timer.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler