Hopp til innhald

MGBMU502 Musikk 3, emne 2 - Kunstfagdidaktisk utviklingsarbeid

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet har hovedvekt på skapende og utøvende aktiviteter, og studentens egenutvikling er en vesentlig komponent i emnet. Fokus rettes mot hvordan elevers egne uttrykk kan tas i bruk og utvikles i musikkundervisningen og i tilrettelegging av musikalske prosesser og produkt for og med elever.

Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om musikkdidaktisk arbeid med elever på 1.-7. trinn.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • Har avansert kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitetsutvikling, prosjektarbeid og dramaturgi i møtet med elevers praktiske musikkskaping
  • Har inngående kunnskap om ledelse av læreprosesser i musisering, komponering og lytting, og om samspillet mellom disse aktivitetsformene på grunnskolens barnetrinn med særlig vekt på begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • Kan forholde seg til unge elevers musikalske væremåte og estetiske læring og kan anvende musikkpedagogisk litteratur omkring dette emnet på en kritisk og reflektert måte.
  • Kan lede musikk- og kunstdidaktiske prosjekt i samarbeid med andre, for eksempel i kunstner/lærersamarbeid
  • Kan videreutvikle sine musikalske og fagdidaktiske ferdigheter og reflektere over egen øving og lærerferdighet

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk over musikk - og kunstdidaktiske praksiser i skole og samfunn
  • Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske og kunstneriske fag- og forskningsfelt

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.

Undervisnings- og læringsformer

Verksted- og prosjektarbeid, egenøving, samspillsaktiviteter, forelesninger og analyse- og refleksjonsoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene.
  • Loggføring av arbeidsprosess og dokumentasjon av musikalsk og praktisk musikkdidaktisk arbeid.
  • Performativt gruppearbeid med kunstneriske og musikkdidaktiske element.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjente arbeidskrav er gyldig i to semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Del 1: Praktisk eksamen. Teller 70 % av endelig karakter. Utarbeiding og gjennomføring av et musikalsk prosjekt hvor studenten skal bidra musikalsk til sluttproduktet. Det skal leveres en audiovisuell dokumentasjon av framføringen/produktet.

Del 2: Skriftlig refleksjonsoppgave etter gjennomført praktisk eksamen. Teller 30 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må begge deler tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler