Hopp til innhald

MOØ217 Økonomi og strategi

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Strategiske beslutninger er viktige for alle virksomheters overlevelse og lønnsomhet. Mange slike strategiske beslutninger er knyttet til innovasjon av produkter, tjenester eller organisasjonsstruktur, og derfor viktige sett fra et innovasjonsperspektiv. Forretningsstrategier studeres innen mange ulike disipliner, men i dette kurset er hensikten å analysere strategiske beslutninger med bruk av mikroøkonomisk og spillteoretisk teori. Kurset består av fem ulike deler:

- Introduksjon til strategi og økonomi - Bedriftens grenser - Markeds- og konkurranseanalyse - Konkurransestrategier - Prestasjonsmåling og insentiver

Læringsutbytte

Kunnskap 

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om 

- Konsepter og definisjoner knyttet til økonomi og strategi

- Økonomiske modeller og prinsipper som er relevante for forretningsstrategi

- Spillteoretiske modeller og prinsipper som er relevante for forretningsstrategi

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:

- Analysere faktorer som er relevante for å bestemme bedriftsgrenser

- Analysere strategisk interaksjon i ulike typer konkurransesistuasjoner

- Analysere hvordan bedrifter kan redusere antall konkurrenter i sine markeder

- Analysere strategiske bindinger og andre dynamiske aspekter av konkurransesituasjonen

- Analysere hvordan prestasjoner kan måles, og hvordan insentiver kan utformes

Generell kompetanse

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:

- Anvende økonomiske modeller  

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Tradisjonelle forelesninger, samt arbeid med case og ulike problemer.

Obligatorisk læringsaktivitet

1 arbeidskrav må være bestått for å få avlegge eksamen.

Vurderingsform

En femtimers skriftlig eksamen, karakter A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Mer om hjelpemidler