MOØ217 Økonomi og strategi
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Strategiske beslutninger er viktige for alle virksomheters overlevelse og lønnsomhet. Mange slike strategiske beslutninger er knyttet til innovasjon av produkter, tjenester eller organisasjonsstruktur, og derfor viktige sett fra et innovasjonsperspektiv. Forretningsstrategier studeres innen mange ulike disipliner, men i dette kurset er hensikten å analysere strategiske beslutninger med bruk av mikroøkonomisk og spillteoretisk teori. Kurset består av fem ulike deler:
- Introduksjon til strategi og økonomi - Bedriftens grenser - Markeds- og konkurranseanalyse - Konkurransestrategier - Prestasjonsmåling og insentiver
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om
- Konsepter og definisjoner knyttet til økonomi og strategi
- Økonomiske modeller og prinsipper som er relevante for forretningsstrategi
- Spillteoretiske modeller og prinsipper som er relevante for forretningsstrategi
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Analysere faktorer som er relevante for å bestemme bedriftsgrenser
- Analysere strategisk interaksjon i ulike typer konkurransesistuasjoner
- Analysere hvordan bedrifter kan redusere antall konkurrenter i sine markeder
- Analysere strategiske bindinger og andre dynamiske aspekter av konkurransesituasjonen
- Analysere hvordan prestasjoner kan måles, og hvordan insentiver kan utformes
Generell kompetanse
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Anvende økonomiske modeller
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Tradisjonelle forelesninger, samt arbeid med case og ulike problemer.
Obligatorisk læringsaktivitet
1 arbeidskrav må være bestått for å få avlegge eksamen.
Vurderingsform
En femtimers skriftlig eksamen, karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Mer om hjelpemidler