SYKSB2041 Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag 1
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet gir en innføring i samfunnsvitenskapelig tenkning og perspektiver i sykepleie. Sentrale tema er politiske, psykologiske og sosiale forhold som har betydning for forståelse og utøvelse av sykepleie. Emnet gir også innføring i vitenskapelig tenkning og framgangsmåte.
Praktisk informasjon:
Det kan være aktuelt med undervisning på ettermiddag/kveldstid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- Har kunnskap om samfunnsvitenskapelige perspektiver og tenkning
- Har kunnskap om betydningen av kjønn, sosial klasse og kultur
- Har kunnskap om forhold som påvirker håndtering av stress
- Har kunnskap om forholdet mellom individ og system
- Har kunnskap om sykepleie til pasienter med sykdom/lidelse/funksjonssvikt i et langtidsperspektiv
- Har kunnskap om migrasjonshelse
- Har kunnskaper om forskningsetikk
- Har kunnskap om forskningsprosessen, kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som brukes innen sykepleie
Ferdigheter
Studenten:
- Kan reflektere over samfunnsvitenskapelige perspektiver og tenkning som er relevant for sykepleie
- Kan anvende kunnskaper fra samfunnsvitenskapelige fagområder for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger
- Viser evne til å samarbeide i ulike grupper
- Kan kommunisere med mennesker med ulik kulturell og verdimessig bakgrunn
- Kan anvende kunnskapsbasert praksis for å sikre pasienten best mulig sykepleie
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kan utveksle synspunkt for hvordan samfunnsmessige strukturer og sosiale rammer virker inn på det enkelte individ og samspill mellom aktører
- Kan gjøre rede for strukturelle og individuelle forhold som påvirker menneskets stressmestring
- Kan gjøre rede for sykepleie til pasienter/brukere med sykdom/lidelse/funksjonssvikt i et langtidsperspektiv
- Anvender og formidler forskningsbasert kunnskap som grunnlag for endring og forbedring av klinisk praksis
Krav til forkunnskaper
Godkjente arbeidskrav i 3. semester knyttet til SYKSB/SYKHB 2023 og 2033. Bestått praksis 1 og SYKSB/SYKHB 1021, 1031, 1022 og 1032.
Anbefalte forkunnskaper
Alle forutgående emner.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges vekt på studentaktive læringsformer. Disse arbeidsformene er aktuelle: arbeidskrav, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudium, refleksjon, gruppearbeid, hospitering, simulering, muntlig presentasjon, digitale læringsverktøy, medstudentrespons, selvevaluering, seminar, kunnskaps- og forskningsbasert undervisning, forelesninger.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
Arbeidskrav 1: Praktisk og skriftlig gruppeoppgave med framlegg. Hovedtema er kulturell kompetanse, kommunikasjon og migrasjonshelse. Gruppene tar kontakt med, og hospiterer i en innvandrergruppe, gruppene i kullet planlegger og arrangerer en aktivitetsdag for innvandrere, utarbeider en presentasjon, som deretter legges fram for medstudenter.
Arbeidskrav 2 : Individuell skriftlig prøve -eksamen, 1500 ord (+/- 10%)
Arbeidskrav 3: Skriftlig gruppeoppgave, vurdering av forskningsartikkel, 1500 ord (+/- 10%):
Arbeidskrav 4: 7 obligatoriske seminardager
Vurderingsform
Individuell heimeeksamen, 2 dagar.
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F svarar til ikkje greidd.
Ny eksamen foregår som ved ordinær eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler