TST101 Tolketeori og profesjonskunnskap
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Dette emnet omfatter følgende tema: Tolk og samfunnskunnskap, tolketeori og tolkehistorikk og -etikk. Emnet fører fram til en eksamen dette semesteret, men vil utvikles videre i undervisning og øvelser i alle praktiske emner på tredje året.
Alle temaene vil også kunne utdypes i en BA-oppgave.
Undervisningen vil bli gitt enten på norsk eller norsk tegnspråk (heretter: tegnspråk).
Praksis inngår som en viktig del av emnet.
Læringsutbytte
Dette emnet skal gi studenten innblikk i samfunnsforhold av særlig betydning for deres profesjon. Emnet legger til rette for kunnskap om grupper som har rett på tolk, blant annet gjennom møter med mennesker som representerer primærdeltakere i en tolkemediert samtale.
Emnets innføring i tolketeori gir grunnlag for utøving av egen tolkepraksis og redskap for å kunne reflektere rundt denne.
Kunnskap om tolkehistorikk/-etikk skal sette studenten i stand til å inngå i relasjoner med med-tolk og primærdeltakere for å løse tolkeoppgaver på en profesjonell måte. Studenten skal ha kunnskap om yrkesetikk som basis for profesjonen og hvordan faglig skjønn inngår i profesjonsutøvelsen.
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- Organisasjoner for døve og hørselshemmede
- Rettigheter til tolk
- Ulike preferanser når det gjelder tolkemetodikk
- Tolking/oversetting som prosess
- Ulike former for tolking
- Tolking i et historisk perspektiv
- Yrkesetikk
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i:
- innhenting av relevant fagkunnskap, eller: "viten om verden"
- analyse av hvilke faktorer som påvirker valg av tolkemetode
- bruk av tolketeori
- analyse av tolkeprodukt
- refleksjon over egen praksis med utgangspunkt i yrkesetikk
- analyse av tolkens handlings- og relasjonskompetanse
- kritisk analyse av tolkeprofesjonens utvikling
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i:
- å se tolkeprofesjonen i et samfunnsperspektiv
- å beskrive tolkens arbeid, som oversetter og som part i en tolkemediert samtale
Krav til forkunnskaper
Eksamen i tegnspråk (60 sp) eller opptaksprøve må være bestått for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger med praktiske øvelser i de ulike temaene. Emnet har varierte læringsformer, som: arbeid i språklaboratorium, prosjekt- og gruppearbeid, selvstudium og veiledning og krever stor egeninnsats av studentene.
Muntlige framlegg og andre oppgaver som gis underveis i emnet, kan leveres på norsk tegnspråk eller muntlig/skriftlig norsk.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Ekskursjon til tegnspråklige miljø/institusjoner
- Deltakelse i 80% av all obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Ved ikke godkjente arbeidskrav får studenten et nytt forsøk, når det er mulig innenfor studieåret.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 12 dager. Omfang: 4500-5000 ord, eller: 18-22 minutter tegnspråklig tekst. Eksamensoppgaven kan leveres på skriftlig norsk eller på norsk tegnspråk. Retningslinjer for hjemmeeksamen gis ved semesterstart.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved innlevering av individuell bearbeidet oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler