TST507 Bacheloroppgave i norsk tegnspråk og tolking
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Bacheloroppgaven er et selvstendig og forskningsbasert arbeid der kandidatene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven knyttes til ulike sider ved tegnspråk og tolkefaget/området. Dette innebærer at problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller andre utfordringer knyttet til fagområdet. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling og refleksjon om sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen.
Bacheloroppgaven leveres i 5. semester av det 3-årige studieforløpet. For studenter som er tatt inn på suppleringsopptak uten 60 studiepoeng tegnspråk, blir oppgaven å regne som en fordypnings-oppgave. Her gjelder samme krav som til bacheloroppgaven, og fordypningsoppgaven blir å regne som en eksamen.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- et analytisk forhold til tegnspråk- og tolkeutdanningens teori og praksis basert på vitenskapelig forståelse og sosialpolitisk innsikt
- kunnskap om sentrale praktiske, faglige og andre utfordringer knyttet til fagområdet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
- inngående kunnskap om emnet for bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- kritisk analyse av relevant forskning rundt tegnspråk og tolking, og hvilken betydning denne kan ha for fagområdet
- å anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av egen bacheloroppgave
- å reflektere over og drøfte teori og praksis på det tolkefaglige området
- å vurdere forskningsmetoder med relevans for studier av fagområdet tegnspråk og tolking
- å arbeide systematisk med faglig innhold
- akademisk framstilling
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om tegnspråk og tolking, og kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
- forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Eksamen i TST107, Innføring i tolkeprofesjon, må være bestått for å kunne framstille seg til eksamen i emnet TST507.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger om vitenskapsteori og forskningsmetode, mens seminarundervisning, gruppeveiledning og individuell veiledning vil være mer direkte knyttet til arbeid med bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er individuell og forskningspreget og står helt sentralt i emnet.
Studentene må forvente å jobbe selvstendig i tiden som er avsatt til å arbeide med egen oppgave.
Arbeidet med bacheloroppgaven blir lagt opp på følgende måte:
Bacheloroppgaven introduseres vårsemesteret andre studieår gjennom forelesning som presenterer muligheter, krav og forventninger til arbeidet med en slik oppgave innenfor emner i tegnspråk og tolking. Høstsemesteret tredje studieår (undervisningssemesteret) starter med forelesninger og annen undervisning og studentene skal i særlig grad sette seg inn i den metoden de skal anvende i arbeidet med oppgaven. Undervisningen vil i samme periode gå nærmere inn på valgmuligheter og konkretisering av oppgavetema.
Den enkelte student velger emne for sin oppgave, innenfor fagets teoretiske og yrkesmessige plattform, og utarbeider problemstilling for oppgaven. På bakgrunn av valg av emne, tildeles studenten veileder. Arbeidet med bacheloroppgaven struktureres med grunnlag i en prosjektplan som skal være innlevert og godkjent innen fastsatt tid. Mal for prosjektplan blir gitt ved start av 5. semester.
Det blir arrangert seminarer, gruppeveiledning og individuell veiledning. Prosjektplanen, avgrensing av problemstilling og valg av metode er temaet i gruppeveiledningen. Hver student har krav på to individuelle veiledninger hvorav én skal omhandle oppgavens faglige argumentasjon.
Veiledning gis på grunnlag av innsendt materiale. Studenten skal møte forberedt, med spørsmål som det ønskes veiledning på. Student som ikke har sendt inn materiale til avtalt tid eller som møter uforberedt, kan avvises.
Oppgaven leveres til fastsatt frist.
Obligatorisk læringsaktivitet
1. Deltakelse i 80 % av undervisningen
2. Levert og bestått prosjektplan. Dersom studenten ikke består første innlevering, gis det anledning til ett nytt forsøk i samme studieår.
3. Presentasjon av bacheloroppgaveprosjektet. Bacheloroppgaven skal i løpet av prosessen presenteres i et 10-15 minutters framlegg for medstudenter og lærer(e). Gjennomført og godkjent framlegg er en forutsetning for å få bacheloroppgaven endelig vurdert. Det er obligatorisk frammøte for alle studentene som har samme veileder under framleggene.
4. Kommentar til framlegg. Grupper på to eller flere studenter skal i fellesskap kommentere medstudents framlegg om bacheloroppgaven, som de har fått tilgang til på forhånd.
5. Veiledning. Studenter som ikke møter til de to obligatoriske veiledningene, kan ikke fremstille seg til eksamen.
Vurderingsform
Bacheloroppgave.
Bacheloroppgaven er et individuelt, selvstendig og forskningsbasert arbeid der kandidaten formulerer en valgt problemstilling og svarer på den. Omfang tilsvarende 15-20 normalsider, á 2.400 tegn inkludert mellomrom, vedlegg ikke medregnet. De formelle krav til oppgaven oppgis i spesifikke retningslinjer som gjøres tilgjengelig på Canvas.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler