BARN506 Klinisk studie i barnesykepleie 3
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
På kliniske studier nivå 3 skal studenten fordype seg i barnesykepleie og fagledelse. Det vektlegges en reflektert og integrert anvendelse av kunnskaper basert på forskning, egne og fagfellers erfaringer, og pasientens og pårørendes preferanser for beste praksis i barnesykepleie. På dette nivået forventes at studenten skal utvikle kompetanse til å ta selvstendig ansvar for en pasient. Selvstendighet i å kunne identifisere og utøve barnesykepleie også i komplekse situasjoner vektlegges. Fokus på pasientens trygghet og velvære, pasientopplevelser og pasientsikkerhet, skal være en integrert del i utøvelsen av barnesykepleie.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har avansert kunnskap om barnesykepleie som fag, og barnesykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunn
- har inngående kunnskaper om og kan reflektere over barnesykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar i ny eller aktuell avdeling
- har avansert kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere pasientens generelle og spesielle behov for sykepleie med svikt eller ved trussel om svikt i vitale funksjoner
- kan analysere og formidle kunnskap ift observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt/kritisk syke pasienten og utføre helhetlig barnesykepleie selvstendig
- har kunnskaper om barnesykepleierens rolle og funksjon i det tverrfaglige teamet
Ferdigheter: Studenten...
- kan prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at akutt og/eller kritisk syke sine livsviktige funksjoner opprettholdes/gjenopprettes
- kan selvstendig observere, vurdere, iverksette og revurdere tiltak i utøvelse av barnesykepleie
- kan planlegge mottak av akutte og labile pasienter selvstendig og ta imot i samarbeid med veileder
- kan anvende avansert elektromedisinsk utstyr forsvarlig under behandling og overvåkning, og ta hensyn til pasientens fysiske og psykiske reaksjoner knyttet til bruken av utstyret
- kan anvende ulike dokumentasjonsformer, kurveføring og medikament administrasjon,samt rapportere den utførte sykepleie
- kan ha selvstendig ansvar for den stabile pasienten
- kan kommunisere og samarbeide i det tverrfaglige teamet rundt pasienten
Generell kompetanse: Studenten...
- kan selvstendig utøve barnesykepleie til pasienter og pårørende
- kan bidra selvstendig til fagutvikling, forskning og formidling i barnesykepleie gjennom å utarbeide eit skriftlig arbeid tilknyttet praksisstedets problemområder, maksimalt 1500 ord.
- kan ta initiativ til å reflektere over etiske dilemma med pasient og pårørende, og ta ansvar for å drøfte etiske utfordringer i det tverrfaglige teamet
- kan vise integrert forståelse for pasient sikkerhet i utøvelse av barnesykepleie
Krav til forkunnskaper
Bestått emnet BARN505
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet består av 14 uker praksis som skal omfatte følgende avdelinger:
- Nyfødtintensiv avdeling
- Barnemedisinske og barnekirurgiske avdelinger
- Evnt. deler av praksis barnepoliklinikk og barneovervaking tilhøyrande aktuell sengepost
- Delta i praksis- og veiledningssamtaler . Obligatorisk fremmøte i praksis, klinikksamling og veiledningssamtaler. Skriftlig lærings- og evalueringsdokumentasjon (ukerapport, målsetting-, og evalueringsskjema)
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Praksisvurdering
Vurderingsuttrykk Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått
Studenten har krav på vurdering underveis, halvveis og til slutt i de kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i studentens skriftlige lærings- og evalueringsdokumentasjon (ukerapport, læringsutbytte- og evalueringsskjema). Senest 3 uker før avsluttet klinisk periode skal studenten få skriftlig melding dersom det oppstår tvil om godkjenning. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de kliniske studiene. Dersom studenten i siste halvdel/de siste tre ukene av perioden viser atferd som åpenbart gir grunnlag for ikke bestått, kan det gis slik vurdering selv om melding ikke er gitt tidligere. Kliniske studier omfatter flere seksjoner som alle må være godkjent før videre progresjon i studiet. Den/de seksjoner som utgår på grunn av forsinket godkjenning, må tas igjen før studenten får avlegge eksamen.
Gjennomføring av ny klinisk periode Ved ikke bestått vurdering, har studenten krav på å få tilrettelagt den aktuelle perioden en gang til. Dersom studenten får varsel om ikke godkjent på en seksjon, gjennomføres resten av den kliniske perioden på denne seksjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler