BER312 Aktivitet og deltakelse som samfunnsansvar
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
I dette emnet fokuseres ergoterapeutens yrkesutøvelse og rolle i en organisatorisk og samfunnsmessig sammenheng. Ergoterapi ses i sammenheng med helsefremmende arbeid, folkehelse, arbeidshelse og ergoterapeutens bruk av aktivitet og deltakelse i forhold til dette.
Ergoterapi som helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeid innen både arbeidsmiljø og lokalsamfunn, samt lovgrunnlaget for virksomheten, står sentralt.
Aktuelle tema er:
- ergoterapi i et samfunnsperspektiv
- helsefremmende arbeid, folkehelse
- arbeidshelse
- ergonomi
- aktuelt lov - og regelverk
- menneskerettigheter og kulturelle ulikheter og betydningen dette har for yrkespraksis
- "Occupational Justice"
- globale helse- og miljøutfordringer
- arbeidsrettede tiltak
- universell utforming
- velferdsteknologi
- profilering av yrkesrollen som ergoterapeut
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- kan drøfte aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget
- kan drøfte hvordan ulike samfunnsstrukturer fremmer og hemmer individets rett til aktivitet og deltakelse på ulike livsarenaer
- kan drøfte ergoterapi i et samfunns-, helsesosiologisk-, og brukerperspektiv
- kan drøfte hvordan internasjonale og nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer og reformer, veiledere og kliniske retningslinjer påvirker ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
- kan drøfte ergoterapeutens samfunnsansvar i et historisk og multikulturelt perspektiv
- kan analysere og bedømme aktuelle faktorer som fremmer og hemmer menneskets muligheter for helse og livsmestring
- kan drøfte ergoterapeutens yrkesutøvelse og rolle i en organisatorisk og samfunnsmessig sammenheng.
- kan drøfte menneskets rett til aktivitet og deltagelse i et velferdssamfunn
Ferdigheter: Studenten...
- kan anvende ergoterapeutiske arbeidsprosesser i forhold til en målgruppe på aktuell arbeidsplass
- kan gjennomføre bruk av aktuelle kartleggingsverktøy for å identifisere individets og gruppens muligheter for arbeidsdeltakelse, og hvordan arbeidsmiljøet fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
- kan gjennomføre aktuelle helsefremmende prosjekter, i samarbeid med målgruppe, aktør og andre profesjoner
- kan gjennomføre innovative tiltak i utvikling av eget og tverrprofesjonelle fagområder
- kan mestre trinnene i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten...
- kan vurdere tiltak i lys av menneskerettigheter, verdier som kulturelt mangfold og et inkluderende samfunn
- kan drøfte ulike tjenester og ergoterapi i lys av behov for brukermedvirkning, kvalitetsforbedring og implementering av ny kunnskap i tjenestetilbud og fagutøvelse
- kan vurdere hvordan ulike forutsetninger kan påvirke menneskers arbeidshelse
- kan formidle og dokumentere ergoterapeutens fagkompetanse i forhold til helsefremmende, forebyggende- og rehabiliterende arbeid for en aktuell målgruppe
- kan planlegge og gjennomføre innhenting av ny kunnskap på en systematisk måte
Krav til forkunnskaper
Bestått første og andre studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått andre studieår og emnene BER305 og BERP3.
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive arbeidsformer som: gruppearbeid, prosjekt-/innovasjonsarbeid, selvstudium, temadager, forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, oppgaveskriving og seminar. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. Tilstedeværelse i 80% av studentaktiv og erfaringsbasert undervisning, som omfatter gruppearbeid, prosjektarbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon.
2. Skriftlig gruppeoppgave om kartlegging av arbeidsplass med forslag til tiltak. Studentene velger selv gruppe og kommer med forslag til aktuell arbeidsplass, som skal godkjennes av lærer. Studentene bringer med seg et skriv vedr. tillatelse til videoopptak og om taushetsløfte til arbeidsplassen. Intervjuer, kartlegging, observasjon, skriftlig dokumentasjon og videoopptak er aktuelle arbeidsformer. Den skriftlig gruppeoppgave har et omfang på 2000 ord +/-10%. Rapport til arbeidsplass, på 800-1200 ord, skal legges ved. Etter godkjent oppgave og rapport, leverer gruppen rapporten til arbeidsplassen som er kartlagt.
Ved ikke godkjent gruppeoppgave, bearbeider gruppen besvarelsen med utgangspunkt i den samme kartleggingen.
3. Hver gruppe presenterer arbeidet knyttet til kartlegging av selvvalgt arbeidsplass i et seminar, hvor de får tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Dette foregår før endelig innlevering av gruppeoppgaven.
4. Prosjektarbeid. Studentene arbeider med et tema som er knyttet til ergoterapi som samfunnsansvar. Det utarbeides en rapport på 1500-3000 ord. Alternative rapporteringsformer kan være aktuelle, slik som videorapportering eller posterpresentasjon. Rapporten presenteres muntlig i et seminar hvor samarbeidspartnere og lærere inviteres. Den kan bearbeides etter tilbakemelding på seminaret og eventuelt videreformidles til eventuelle oppdragsgivere.
Som forberedelse til eksamen, knyttes det skriftlige prosjektarbeidet til særlig relevante læringsutbytter og tema i emnet. Endelig produkt innleveres noen dager før eksamen og danner grunnlag for muntlig høring.
De obligatoriske læringsaktivitetene er gyldig i to semestre.
Vurderingsform
Muntlig eksamen Individuell eksamen på ca. 20 minutter. Prosjektarbeidet i grupper danner grunnlag for den muntlige høringen.
Vurderingsuttrykk. Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen. Ved ikke bestått (karakter F), arrangeres ny muntlig høring etter samme form som ordinær eksamen. Prosjektrapport innlevert før ordinær eksamen benyttes som utgangspunkt for ny muntlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Den skriftlige gruppebesvarelsen med rapport, tas med til muntlig høring.
Mer om hjelpemidler