BFY216 Fysioterapi; integrering av teori og praksis
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet dreier som om å integrere praktisk og teoretisk kunnskap og avsluttes med eksamen i vurderingsmappe.
Det forutsettes at studenten bringer med seg og anvender kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra tidligere emner. Praksis er en viktig læringsarena i dette emnet.
Emnet inneholder fysioterapeutisk kunnskap som grunnlag for undersøkelse, tiltak og evaluering ved muskel-/skjelettplager og sykdommer/skader i sentralnervesystemet.
Høstsemesteret:
- Dokumentasjon av pasientopplysninger og klinisk resonnering
- Arbeid med skriftlig formidling av fysioterapeutisk og medisinsk teori
- Kritisk vurdering av forskningsartikler
- Skriftlig dokumentasjon av observasjonsdata knyttet til barns motoriske utvikling og bevegelsesrepetoar
Vårsemestereret: I praksis skal studenten;
- gjøre seg kjent med rammer for fysioterapivirksomhet i kommunehelse-/rehabiliteringstjenesten og hvilke føringer og konsekvenser disse kan ha for fagutøvelsen.
- vurdere ulike funksjonshemminger i lys av sosiokulturell forståelse, ulike perspektiver på helse/sykdom og betydningen det har for fysioterapeutisk fagutøvelse.
- undersøke, planlegge og iverksette behandling av minst 12 pasienter (ulike diagnose- og aldersgrupper, individuelt og eller i gruppe).
- ha ansvar for gruppetrening som går over minst 8 ganger og fullføre og avslutte noen behandlingsforløp.
- studentene skal samarbeide med andre yrkesgrupper om minst 2 pasienter.
- få erfaring med klinisk resonnering og differensialdiagnostisk vurdering
- dokumentere egen fagutøvelse
- innhente dokumentasjon om best tilgjengelig praksis
- få bevegelses-/trenings- og instruksjonserfaring
- få erfaring med fysioterapi i møte med mennesker med ulik kulturbakgrunn
- få erfaring med habilitering/rehabilitering, tverrprofesjonelt samarbeid, brukermedvirkning og kommunikasjon i praksis
- bruke ulike undersøkelses-/observasjons-/kartleggingsverktøy
- få erfaring med hvordan hjelpemidler for barn og voksne vurderes, tilpasses og bestilles
- få erfaring med hvordan ulike perspektiv på kropp, bevegelse, helse og sykdom kan gi ulik tilnærming i undersøkelse, behandling og evaluering
- få erfaring med betydningen av etikk/holdninger/roller/relasjoner
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kunnskap om sentrale sammenhenger mellom kropp, bevegelse og funksjon
- har kunnskap om forhold som fremmer og hemmer bevegelsesutvikling, -læring og -kontroll
- har kunnskap om brukermedvirkning
- har kunnskap om tverrprofesjonell samarbeidslæring og tverrprofesjonell samhandlingskompetanse
- har kunnskap om rammer og føringer for fysioterapeutisk virksomhet i kommunehelse-/rehabiliteringstjenesten
- har kunnskap om bevegelses-/treningsinstruksjon
- har kunnskap om betydningen av etikk/holdninger/roller/relasjoner
Ferdigheter: Studenten...
- kan under veiledning bruke ulike undersøkelses-/observasjons-og kartleggingsverktøy for pasienter med ulike funksjonsproblemer knyttet til muskel-/skjelettsystemet og sentralnervesystemet
- kan under veiledning velge relevante tiltak og tilpasse disse ut fra pasientens reaksjoner og aktuell situasjon
- kan under veiledning undervise, instruere og veilede pasienter/brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- kan under veiledning arbeide individuelt og i samarbeid med andre yrkesgrupper i helse- og sosialsektoren
- kan bruke problemløsningsstrategi og -prosess (innhente informasjon, vurdere og forfølge funn, trekke konklusjoner, stille funksjonsdiagnose)
- kan vurdere, beskrive og analysere ulike funksjonsproblem knyttet til muskel-/skjelettsystemet og sentralnervesystemet
- tar initiativ til tverrprofesjonell samhandling, og samhandling med pasient/klient/bruker
- kan begrunne og formidle egen fagutøvelse og fagforståelse både skriftlig og muntlig
- kan reflektere over egne handlinger, kritisk vurderer behandlingsopplegg og virkninger av tiltak
- kan anvende best tilgjengelig kunnskap i praktiske sammenhenger
- kan søke aktivt informasjon fra ulike kunnskapskilder og kritisk vurdere disse
- kan vurdere ulike funksjonshemminger på bakgrunn av ulik sosiokulturell forståelse og ulike perspektiver på helse/sykdom og hvordan dette kan gi ulik tilnærming i undersøkelse, behandling og evaluering
Generell kompetanse: Studenten...
- har innsikt i egen kompetanse som del av et samlet pasient-/klient-/brukerforløp og identifisere samarbeidende profesjoners kompetanse og vurderingsgrunnlag
- har innsikt i etiske krav i møtet med pasienter, brukere, pårørende og helsepersonell
- har innsikt i og utvikler sin rolle som terapeut
- kjenner til fagutvikling i fysioterapi
- har innsikt i klinisk resonnering og differensialdiagnostisk vurdering
- kjenner til hvordan hjelpemidler for barn og voksne vurderes, tilpasses og bestilles
- kan identifisere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i praksis
Krav til forkunnskaper
Eksamen "BFY206 Fysioterapi: undersøkelse og tiltak - teori og praksis" må være bestått for at studentene kan starte praksisstudier i emnet BFY216
Undervisnings- og læringsformer
Studenten har ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det forutsettes stor grad av egenaktivitet.
Det legges til rette for bruk av følgende arbeidsformer:
- Arbeid med skriftlige notat
- Veiledning
- Gruppearbeid og seminar
Praksisstudier:
- Veiledet heltidspraksis i kommunehelse-/rehabiliteringstjenesten, varighet 11 uker
- HVL skaffer praksisplasser. Plassene fordeles etter avtale mellom HVL og en praksiskomite valgt av og blant studentene.
- Ved fravær utover 10% må studenten ta hele praksisperioden neste gang emnet tilbys.
Forberedelse: Før praksisperioden begynner, skal studentene utarbeide et forslag til målsettingsdokument som skal drøftes og bearbeides i samarbeid med praksisveileder. Studenten skal ha kontakt med praksisveileder enten på praksisseminar arrangert ved HVL eller per telefon/e-post.
Gjennomføring:
- Studentene skal bruke, videreutvikle og tilegne seg ny kunnskap både praktisk og teoretisk i samarbeid med pasienter/brukere, veileder, andre fysioterapeuter og samarbeidende personell.
- Studentene skal delta i det daglige fysioterapeutiske arbeidet med undersøkelse og behandling av pasienter/brukere, individuelt og i grupper samt møtevirksomhet som foregår på arbeidsstedet.
- Studentene kan bli bedt om å gjennomføre eller delta i internundervisning.
Etterarbeid:
- Studentenes kunnskaper og erfaringer danner utgangspunkt for videre bearbeiding, kritisk refleksjon og presentasjon i grupper og plenum.
- Tema for oppsummering etter praksisperioden er etiske dilemma, fysioterapeutrollen, og erfaringsutveksling.
Se «Plan for praksisstudiet i bachelorutdanning i fysioterapi».
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen
1. Målsettingsdokument
2. Godkjent praksisvurdering. Studentens utvikling gjennom perioden vektlegges.
3. 6 læringsmappenotat:
- Individuelt bearbeidet journal fra en pasientdag gjennomført ved HVL.
- Individuelt teoretisk notat med tema innen muskel-/skjelettproblematikk. Maks 1500 ord
- Individuelt notat basert på observasjon av barn. Maks 1500 ord
- Individuelt teoretisk notat med tema innen nevrologi. Maks 1500 ord
- En grunnjournal som skrives i praksisperioden etter høgskolens mal. Journalen skrives med bakgrunn i veiledning og tilbakemeldinger på en grunnjournal som er skrevet tidligere i praksisperioden.
- En kortjournal som skrives i praksisperioden etter høgskolens mal. Journalen skrives med bakgrunn i veiledning og tilbakemeldinger på en kortjournal som er skrevet tidligere i praksisperioden.
Læringsmappenotat 1, 2, 3 og 4 blir det gitt tilbakemelding fra faglærer på og leveres i høstsemesteret til tidsfrist. Studentene har 2 forsøk på å få notatene godkjent.
Til notat 5 og 6, som er en grunnjournal og en kortjournal, gjelder ikke 2 forsøk da journalene ikke evalueres av faglærer.
Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre.
Vurderingsform
Eksamen består av en mappe med justerende muntlig eksamen
Mappen består av tre bearbeidede versjoner av arbeidene i læringsmappen. Mappen skal dekke temaene barn, voksne, muskel/skjelett, nevrologi (SNS) og journal(er) fra praksis. Det blir gitt en samlet karakter på mappen.
Justerende muntlig eksamen hvor studentene skal vise sin evne til å integrere kunnskapskilder og læringssituasjoner basert på mappen.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. Studenten kan i den justerende muntlige eksamen gå opp eller ned 1 karakter i forhold til karakteren på mappen.
Ny eksamen Gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsmappen, læringsmappen og egne notater knyttet til arbeidet med mappen.
Mer om hjelpemidler