Hopp til innhald

ELDHELS001 Eldre og helse

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet gir fordypet kunnskap i normale aldringsforandringer, eldres helse og samfunnets rammebetingelser.  Ulike teoretiske perspektiv trekkes inn for å belyse hva som påvirker eldres helse- og livssituasjon.  Undervisningen fokuserer på begrepene helse og helsefremming, og vektlegger betydningen av kunnskapsbasert praksis og helsefremmende strategier som grunnlagsforståelse når det gjelder tjenesteyting til eldre. Emnet gir også fordypet kunnskap om aktuelle lover og offentlige dokument som styrer kvalitetsutvikling, og gir føringer for faglig forsvarlighet og ledelse i helse- og sosialsektoren for eldre.

·         helse og helsefremming; begreper og ideologier

·         etiske teorier med hovedfokus på verdighet og identitet

          personsentrert omsorg

·         lover, forskrifter og offentlige utredninger

·         gerontologi

·         kommunikasjon med eldre og livshistoriens betydning

·         aldring og alderdom i et historisk, flerkulturelt og demografisk perspektiv

·         universell utforming og omsorgsteknologi; herunder bolig

·         kunnskapsbasert praksis

          innovasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om etikk og grunnlagstenkning relatert til   aldring/eldre
  • har inngående kunnskaper om politiske føringer, lovverk og rammevilkår
  • har inngående kunnskap om helsefremmende strategier
  • har inngående kunnskap om normal aldring og aldringsteorier
  • kan anvende kunnskap om innovasjon på fagområder som har betydning for eldre

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan identifisere ulike aspekter ved eldre menneskers livssituasjon ut fra individuelle, samfunnsmessige, kulturelle og etiske perspektiv og rammer
  • kan analysere hvordan eldre menneskers livshistorie, kjønn og livssituasjon påvirker deres opplevelse og mestring av det å bli eldre
  • kan anvende kunnskap om hvordan aldringsprosessen påvirker dagligliv og helse hos eldre
  • kan formulere problemstillinger med utgangspunkt i eget fagområde
  • kan utføre systematisk litteratursøk og utøve kildekritikk

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan relatere helse- og helsefremmende teorier til arbeid med eldre, eldres helse ogvelferd 
  • kan anvende relevante metoder i innovasjonsarbeid

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning, dialog, selvstudie, gruppearbeid, gruppeveiledning, muntlig framlegg av arbeidskrav.

Praktisk informasjon om emnet:

Emnet er samlingsbasert og det kreves en tydelig egeninnsats mellom samlingene.

Obligatorisk læringsaktivitet

80% frammøte til undervisning

1 skriftlig oppgave individuell eller i gruppe

Vurderingsform

Hjemmeeksamen individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter, en uke.

Individuell eksamen er på 3000 ord pluss/minus 10%, gruppeeksamen er på 4000 ord pluss/minus 10%. 

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.

Ved ny eksamen kan det leveres en individuelt omarbeidet versjon av oppgaven med tydelig markering av endringer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler