Hopp til innhald

HELS-VITSK Vitenskapsteori og forskningsmetode

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studentene tilegne seg en grundig forståelse av sentrale vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske problemstillingetr i helse- og sosialfagene. Vitenskapsteoridelen diskuterer vitenskapene/fagdisisplinene sine grunnforutsetninger, og hvilke typer av kunnskap som blir produsert innenfor de ulike disiplinene. Studentene skal tilegne seg innsikt i kvalitativ og kvantitativ metode, og i ulike kvantitativt og kvalitativt orienterte metodologier og forskningsdesign. Aktuelle problemstillinger fra egen yrkesbakgrunn eller annen relevant sosial praksis vil bli tematisert og diskutert for å vise hvordan ulike forskningsdesign gir ulike bidrag til ny kunnskap. Emnet bidrar til utvikling av kunnskaper i forskningsetikk og etiske problemstillinger knyttet til det å forske på, og jobbe med, mennesker.

Emnet kan gå over ett eller to semestre. Sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og begreper i human- og samfunnsvitenskapene, og i helsefagene. Forholdet mellom kunnskapsbegrep og metodologi og metode. Grunnleggende karakteristika, styrker og svakheter ved sentrale kvantitativt og kvalitativt orienterte forskningsdesign.

Generell introdusjon til:

  • kvalitativ og kvantitativ metode
  • etnografi, fenomenologi, hermeneutikk, fortolkende beskrivelser, grounded theory, aksjonsforskning, tekstanalyse
  • RCT, kohort studier, kasus-kontrollstudier, tverrsnittstudier, registerstudier
  • systematiske oversikter, implementeringsstudier
  • forskningsetikk og kildebruk

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og kjennskap til vitenskapsteoretiske debatter
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter
  • har inngående kunnskap om sentrale forskningsetiske problemsstillinger og begreper som har relevans for helse- og sosialfag

Ferdigheter: Studenten...

  • kan analysere og forholde seg kritisk til det mest egnede forskningsdesign for ulike typer forskningsspørsmål
  • kan anvende og vurdere egnete metoder for datainnsamling, dataanalyse og resultatpresentasjon
  • kan identifisere og drøfte vitenskapsteoretiske posisjoner i ulike typer forskning

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan kritisk og selvstendig analysere og reflektere over forholdet mellom teoretisk utgangspunkt, problemstilling, empiriske funn og ny kunnskap
  • kan analysere og reflektere over forskningsetiske problemstillinger
  • kan analysere og reflektere over vitenskapsteoretiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Studierett ved masterstudier ved Fakultet for helse- og sosialvitskap 

Anbefalte forkunnskaper

HELS-GRUNL Helse- og Omsorgsvitenskap - grunnlagstenkning,  HELS-ETIKK Helse- og omsorgsetikk og HELS-SAMH Samhandling i vanskelige livssituasjoner

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er hovedsaklig nettbasert, og det kreves god internetttilgang og mulighet for å kommunisere via nettmøter. Arbeidsformer er gruppearbeid og diskusjon, individuelt arbeid, selvstudium, undervisningsvideoer, quiz og samarbeidende læring (peer-rewiewing). Det vil bli arrangert to dagssamlinger på Campus

Studenten vil motta og levere oppgaver i Canvas, og den vil også kommunisere med både medstudenter og lærere via denne læringsplattformen. Det vil bli avholdt regelmessige nettmøter/videokonferanser. For å delta på møtene trenger studenten mikrofon, høyttaler og webkamera.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke ved fulltidsstudium og 20 timer hver uke for deltidsstudenter 

Obligatorisk læringsaktivitet

Totalt 6 skriftlige gruppearbeid fordelt med 2 hver innen tema forskningsetikk og kvalitativ metode, kvantitativ metode og vitenskapsteori og forskningsetikk.

Hvert gruppearbeid består av:

  1. gruppebesvarelse inntil 1200 ord +/-10%
  2. kritisk vurdering av medstudenters gruppearbeid

Arbeidskravene er gyldige to påfølgende semester.

Vurderingsform

Eksamen:

Individuell oppgave med et omfang på 3500 ord +/-10%

Vurderingsuttrykk:

Bestått/Ikke bestått

Ny eksamen:

Ved ikke bestått leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen begrensinger

Mer om hjelpemidler