Hopp til innhald

JOR506 Grunnleggende jordmorfag, kliniske studier del 2 spesialisthelsetjenesten og kvinnehelse/gynekologi

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet består av kliniske studier, og bygger videre på emnet JOR502, JOR503 og JOR505. Studentene gjennomfører kliniske studier på ulike fødenivå ved føde- og barselavdelinger, eventuelt i svangerskapsomsorgen innenfor kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten eller privat jordmortjeneste. Emnet går over 7 uker i 2.semester. Studenten skal oppøve sine kliniske ferdigheter og vurderingsevner knyttet til jordmors funksjons- og ansvarsområder i møte med normale og avvikende forhold i fødselsomsorgen og gynekologisk avdeling samt Helsestasjon for ungdom/skolehelsetjenesten. Studenten skal videreutvikle sine teoretiske perspektiver tilegnet gjennom de tidligere emnene, og anvende sin analytisk og reflekterende kompetanse i kliniske vurderinger.

Innholdet i studiene vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil dermed tilby varierte arenaer for kliniske studier når det gjelder kompleksitet. Kliniske studier i andre semester er hovedsakelig knyttet til føde- og barselavdelinger på en kvinneklinikk.

Studenten skal i løpet av praksisperioden også skrive et fagnotat på inntil 3000 ord i samarbeid med en medstudent, der formålet er at studentene formulerer et faglig spørsmål som er sentralt i emnet. Skriftlig arbeidsoppgave i form av fagnotat på inntil 3000 ord, der formålet er at studenten formulerer et faglig spørsmål som er sentralt i emnet. Studentene utfordres til refleksjoner omkring temaet og oppøver ferdigheter i kunnskapsbasert praksis. Studentene skal bruke kunnskaper fra MAMET500, JOR503, JOR505 og JOR502, og gjennom en akademisk tekst, demonstrere kunnskapsgrunnlaget for tema knyttet til mastergradsoppgaven. Studentene vil bli gitt tre veiledninger per fagnotat

Det gjennomføres en vurderingssamtale mellom student og praksisveileder på slutten (sluttvurdering) av praksisperioden. Veileder og student fyller ut vurderingsskjemaene.

Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Kontaktlærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten ...

  • har kunnskap om svangerskap, fødsel, barseltid og familiedannelse.

Ferdigheter:
Studenten ...

  • kan arbeide kunnskapsbasert i svangerskap, fødsels - og barselomsorgen i samsvar med veileder.
  • kan under veiledning demonstrere teoretisk og praktisk kunnskap i svangerskapet, under fødselen, og i barseltiden ved avvikende tilstander hos kvinnen og barn/foster.
  • kan under veiledning oppdage og iverksette relevante tiltak ved unormale forhold i svangerskap, fødsel og barseltiden.
  • kan under veiledning vurdere kvinnens rier og vurdere tiltak for å fremme progresjon i fødsel.
  • kan under veiledning vurdere fosterets leie, innstillig og symfyse-fundus mål.
  • kan under veiledning vurdere ulike metoder for, samt iverksette relevante tiltak for fosterovervåkning i den normale og avvikende fødsel.
  • kan under veiledning observere og iverksette tiltak overfor kvinnen for å fremme de fysiologiske barselprosessene.
  • kan under veiledning observere og iverksette tiltak overfor det nyfødte barnet for å fremme de fysiologiske barselprosessene.
  • kan dokumenterer egen praksis i henhold til gjeldende retningslinjer og krav for tjenesten i samråd med veileder.

Generell kompetanse:
Studenten ...

  • kan under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter om veiledning og kommunikasjon i utøvelse innenfor jordmors fag- og ansvarsområde i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen.
  • kan under veiledning anvende kunnskaper og ferdigheter i komplekse situasjoner
  • kan under veiledning gjennomføre arbeidsoppgaver som tilkjennegir kunnskaper og ferdigheter om en individuell (og familiesentret) omsorg

Krav til forkunnskaper

Bestått JOR502 og JOR503

Undervisnings- og læringsformer

Individuelle, skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon, og fokusområde for videre læring. Studenten veiledes av ansatte ved praksisplassene og fra høgskolen. Studenten har rett på fortløpende veiledning i praksisperioden. Det stilles krav til aktivt samarbeid, analyse og problemløsning fra studentenes side.

Deltagelse på klinikk

Obligatorisk læringsaktivitet

​Ingen

Vurderingsform

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte i form av mål og plan for praksis er oppfylt. I vurderingen inngår også gjennomføring av læringssituasjoner og fagnotat. 
Krav til 90 % tilstedeværelse må være oppfylt. 

Gjennomføring av ny praksisperiode:
Vurderes praksis til ikke bestått må ny praksisperiode gjennomføres i sin helhet ved neste ordinære praksisperiode.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler