Hopp til innhald

KVL801 Karriereveiledning og karrierelæring: teorier og prinsipper

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for karriereveiledere i skolen og andre sektorer, og dem som ønsker å bli karriereveiledere.

Karriereveiledning i individperspektiv er ett av to emner i Karriereveiledning. I emnet gis det teoretisk og praktisk innføring i karriereteorier og karriereveiledningsmetoder.

Innhold:

  • Innføring i fagområdet
  • Teorier og metoder i karriereveiledning
  • Karrierekompetanse
  • Faktorer som påvirker karrierevalg
  • Bruk av veiledningsverktøy
  • Frafall

Emnet gjennomføres som nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager. Samlingene gjennomføres i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Emnet  avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudium. Multimedialt innhold blir lagt til rette for å støtte studentenes læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hva som påvirker karrierevalg og karriereutvikling, hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til karrierevalg, og hvordan en gjennom veiledning kan hjelpe dem i valgprosesser og overganger. Studentene får muligheter til å reflektere over egen praksisutøvelse og lære om ulike metoder som kan brukes i karriereveiledning.

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha kunnskaper om sentraler teorier og tilnærminger om karriereutvikling og karrierevalg.
  • Ha kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og frafall og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i veiledningsarbeidet.
  • Kunne se karriereveiledning i et livsløpsperspektiv.

Ferdigheter

  • Beherske ulike karriereveiledningsmetoder og ha kunnskap om metodenes teoretiske grunnlag og verdigrunnlag.
  • Kunne tilpasse karriereveiledningen til ulike grupper og ut fra individuelle behov.

Generell kompetanse

  • Ha innsikt i etiske problemstillinger i karriereveiledning.
  • Kunne dokumentere og analysere karriereveiledningsfaglige problemstillinger og egen veiledningspraksis.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidet med karriereveiledning, og begrunne valg faglig og didaktisk.
  • Ha kunnskaper om bruk av veiledningsverktøy og kunne vurdere verktøyet kritisk.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også i Canvas. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksisutøvelse.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 oppgaver i emnet:

  1. Oppgave knyttet til intervju om karrierevalg. Godkjente oppgaver blir gjort tilgjengelige for klassen i Canvas.
  2. Oppgave med utgangspunkt i utprøving av en karriereveiledningsmetode, inkludert presentasjon på samling.
  3. Oppgave om karriereveiledning fra egen praksis.

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge arbeidskrav. Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Retningslinjer for eksamen vil bli gjennomgått på samling.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling).

Mer om hjelpemidler