M120DR213 Anvendt teater og prosjektledelse
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2020/2021.
Dette er emne 2 i Mastergraden i dramapedagogikk og anvendt teater. Emnet er et kunstnerisk/kunstpedagogisk samarbeidsprosjekt mellom en gruppe dramastudenter og en valgt samfunnsarena (fengsel, eldresenter, kultursenter, sykehus, o.a.).
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium har studenten kunnskap om
- anvendt teater som kunstpedagogisk filosofi og felt
- problemstillinger og begreper fra anvendt teaters teori og praksis
- prosjektutvikling, kunstfagdidaktisk tilrettelegging og kunstnerisk formidling gjennom arbeid med en scenisk presentasjon/et scenisk program.
Ferdigheter
Etter endt studium kan studenten
- demonstrere spillkompetanse og beherske fagområdets uttrykksformer
- kombinere form og innhold på en kunstnerisk bevisst måte og formidle innenfor en valgt estetikk
- interagere og kommunisere performativt med målgrupper på utvalgte samfunnsarenaer
- utarbeide konsept og finansieringsplan for egne kunstbaserte prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- kan realisere dramapedagogikk og anvendt teater på ulike samfunnsarenaer
- lede og administrere prosjekter i anvendt teater
- kan vurdere og ta i bruk forskningsmessige tilnærmingsmåter til sitt emneprosjekt.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil innledningsvis ha felles undervisning, og blir deretter i større grad studentstyrt, med da også med noe lærerveiledning. Emnet har i varierende grad faste tider på timeplanen, da studentene selv har ansvar for å gjøre nødvendige avtaler med aktuelle målgrupper. Arbeidet organiseres i smågrupper. Den enkelte student har likevel faglig ansvar for helheten. Det forutsettes aktiv deltakelse i workshops, seminarer og gruppeaktiviteter.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: Prosjektbeskrivelse med framdriftsplan for prosjektutvikling og utprøving av performativt materiale. Veiledende omfang: ca. 1 500 ord.
- Arbeidskrav 2: Tredelt presentasjon av prosjektidé som a) power point (12 minutter), b) kortversjon (5 minutters innlegg) og c) pitching (1 minutt).
Vurderingsform
Praktisk-metodisk eksamen (gruppe). Eksamen skal foregå på en samfunnsarena utenfor studiestedet. Emnets prøveform er en performativ presentasjon, for/med aktører på den valgte arenaen. Hver gruppe skal på forhånd levere en prosjektbeskrivelse knyttet til sin utforsking av det performative materialet. Veiledende omfang: 1500 ord. Pensum er på ca. 800 sider.
Karakterskala: Bestått/ ikke bestått.
Det foreligger detaljerte retningslinjer og vurderingskriterier for det anvendte teaterprosjektet. Disse blir utdelt ved prosjektets begynnelse.
Utsatt/ny eksamen: Ved utsatt/ny eksamen presenterer kandidatene en bearbeidet versjon av arbeidet.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler