MASIKT-ALM02 Allmenndidaktisk profil 2
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi innsikt i ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i barnehage og skole, med fokus på IKT i læring.
Temakrets 1: IKT i pedagogisk utviklingsarbeid
Følgende tema er sentrale:
- IKT i pedagogisk utviklingsarbeid. Planlegging, gjennomføring og vurdering
- Prosjektplanlegging
- Læreres kompetanseutvikling
Temakrets 2: IKT, ledelse og kvalitetsutvikling
Følgende tema blir tatt opp:
- Utfordringer for ledelse på ulike nivå i barnehage og skole
- Klasseledelse
- IKT som verktøy i kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
- har inngående kunnskaper om IKT i utviklings- og endringsarbeid
- har inngående kunnskap om IKT i forhold til samfunnsutvikling og hvilke utfordringer dette gir ledere på ulike nivåer i skole og barnehage
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan reflektere og bidra til nytenking når det gjelder IKT i pedagogisk utviklingsarbeid
- kan analysere og vurdere planarbeid og kvalitetsutvikling
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i barn og unges oppvekst, læring og dannelse i mediesamfunnet, og kan bruke denne innsikten i pedagogisk utviklingsarbeid
- kan lede arbeidet med IKT-relatert kvalitetsutvikling
- kan gjøre seg kjent med og analysere relevant forsking innenfor feltet IKT i læring
Krav til forkunnskaper
Fulgt undervisning og godkjent arbeidskrav i MASIKT-ALM 01
Anbefalte forkunnskaper
MASIKT-ALM01
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger, samlinger, individuell og kollektiv veiledning, nettbaserte ressurser, arbeid med oppgaver og samarbeid via nett. Det blir knyttet praksis til emnet som dekker praksiskravet i fjerde året av grunnskolelærerutdanningen.
Obligatorisk læringsaktivitet
-
Vurderingsform
Oppgave - 100% - A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skrevne og trykte hjelpemidler
Mer om hjelpemidler