MGBKRV201 KRLE 1, emne 2 - Kristendom, filosofi og etikk
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
KRLE 1 (30 sp) er delt inn to emner, som hver utgjør 15 sp. Til sammen omfatter de to emnene grunnleggende tema fra de fire hovedområdene i studiefaget: fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi. I KRLE 1 emne 2 legges det vekt på kunnskap om, og kritisk refleksjon knyttet til, KRLE-fagets historie, sentrale arbeidsmåter i faget og fagets rolle i forhold til eleven, skolen og samfunnet. Studentene skal opparbeide ferdigheter i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, blant annet evaluering av digitale ressurser. Kristendommen har tematisk vektlegging som korresponderer med skolens plan for faget. Etikken har konsentrasjon om områdeetikk. Barns etiske og moralske utvikling og filosofi med barn tematiserer blant annet begynneropplæring og tilpasset opplæring i faget.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om grunnlagsetikk, områdeetikk, og sentrale etiske og filosofiske problemstillinger i forhold til skole, samfunn og bærekraft.
- har kunnskap om barns og unges etiske og moralske utvikling
- har kunnskap om forskningstradisjoner knyttet til faget
- har kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksis og etikk i kristendommen
- har kunnskap om kristendommens historie til og med reformasjonstiden
- har kunnskap om filosofi for barn som arbeidsmåte
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning for den enkelte elev med utgangspunkt i varierte og læringsfremmende arbeidsmåter, grunnleggende ferdigheter og innhold og sentrale mål i faget
- kan gjøre en etisk analyse innen i forhold til elev, skole, samfunn og bærekraft.
- kan gjennomføre filosofiske samtaler med barn
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
- kan kritisk reflektere over fagets rolle i skole og samfunn og om dets rolle for den enkelte elev
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning lokalt på campus og nettbasert. Lærerstyrt og med studentaktiviteter med lokale samlinger. Skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle og i grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Lokal ekskursjon til et kirkesamfunn og/eller andre trossamfunn med for- og etterarbeid
- 1 kunnskapsprøve innen fastsatt frist
- 80% frammøte på obligatoriske samlinger knyttet til studentaktivt arbeid med ferdighetsmålene.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsform
Skoleeksamen, 5 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A til F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler