Hopp til innhald

MGUMH101 Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Mat og helse 1 emne 1 er et emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10 og er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. Emnet har vekt på kompetanseområdene kultur, forbruk og helse. 

I Mat og helse 1 emne 1 legges det vekt på et helsefremmende kosthold, matkultur, bærekraftig forbruk, og på mat og måltiders betydning for utjevning av sosiale ulikheter i helse.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om skolefagets historie
  • har kunnskap om sentrale styringsdokumenter for mat og helse
  • har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider
  • har kunnskap om ulike matlagingsmetoder
  • har kunnskap om matvaregrupper og bearbeiding av råvarer
  • har kunnskap om trygg mat og matvarers holdbarhet
  • har kunnskap om nasjonale kostholdsanbefalinger og retningslinjer for mat og måltider i grunnskolen
  • har kunnskap om sensorikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan holde god kjøkkenhygiene 
  • kan anvende ulike matlagingsmetoder som formidler god smaksopplevelse
  • kan bruke grunnleggende ferdigheter i praktisk opplæring, tilpasset ulike elevers forutsetninger
  • kan vurdere nytten av forskningsbasert kunnskap i praktisk opplæring i mat og helse
  • kan vurdere mat og måltider ut fra nasjonale kostanbefalinger 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan se faget mat og helse i et samfunnsaktuelt perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse 
  • har innsikt i relevante fagetiske problemstillinger
  • kan overføre fagkunnskap til undervisning i mat og helse i grunnskolen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper.

Materialkostnader (kr. 500) og ekskursjoner (kollektiv transport) må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatoriske arbeidskrav.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal individuelt bruke Kostholdsplanleggeren/Matvaretabellen til å vurdere næringsinnholdet i eget matinntak, eller næringsinnholdet i mat som lages i en praktisk kjøkkenleksjon, opp mot nasjonale kostanbefalinger. Besvarelsen skal skrives som en akademisk tekst (2000 ord).
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal i gruppe planlegge, gjennomføre og vurdere oppstart av en undervisningsøkt med fokus på matvaregruppe og matlagingsmetode, og som har overføringsverdi til grunnskolen på trinn 5-10. Undervisningsopplegget skal gjennomføres for medstudenter, og være forankret i 1-2 kompetansemål fra gjeldende læreplan i skolen.

Semesterplanen vil gi nærmere retningslinjer for arbeidskravene. Alle arbeidskrav må være godkjente før studenten kan ta eksamen i emnet.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter.

Studenten trekker tema som både er pensumrelatert og som åpner for videre refleksjon.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler