PHD912 Økokritikk og didaktiske praksiser
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2020-2021.
Emnet tar utgangspunkt i økokritisk tenkning og skal gi innsikt i og ny kunnskap om økokritikk i et danningsperspektiv. Målet er å styrke studentens evne til å forstå hvordan økokritiske problemstillinger fremstilles i ulike tekster for barn og ungdom, og hvordan slike problemstillinger spiller inn i, og kan utvikles i didaktiske praksiser. Studiet skal utvikle kritiske og sjølvstendige perspektiv på økokritisk tenking og på hvordan slik tenkning kan komme til uttrykk på profesjonsfeltet. Dette skal skje gjennom å utvikle studentens ferdighet i å lese og tolke både klassiske og nyere tekster som har formet og former det økokritiske feltet. I tillegg skal studentene utforske hvordan økokritisk danning skjer i ulike didaktiske praksiser som involverer barn og unge.
Emnet presenterer og diskuterer det økokritiske feltet. Det brukes eldre og nyere tekster som drøfter økokritikkens historie og utvikling.
Det legges vekt på undersøkelser av økokritisk teori og hvordan den beskriver hva økokritisk refleksjon og praksis er og hvordan den kan bidra til økokritisk danning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har selvstendig forståelse av ulike økokritiske teorier og tilhørende didaktikk innenfor eget fagområde
- har inngående kunnskap om etablerte problemstillinger, forståelses- og analysemåter innenfor forskningslitteraturen knyttet til emnet økokritisk danning
- har god innsikt i faktorer som påvirker og former økokritisk tenkning og didaktiske praksiser for bærekraftig utvikling samt i faktorer som kan bidra til å forme økoborgere
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta hensiktsmessige vurderinger av forskningslitteratur knyttet til emnet økokritikk og didaktiske praksiser
- kan utvikle nye fortolkninger, forskningsspørsmål og teori om økokritiske perspektiver
- kan utvikle adekvate forskningsdesign for å forske på økokritikk og didaktisk praksis
- kan ta stilling til og utfordre etablerte problemstillinger, forståelses- og analysemåter innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere konsekvenser av (og for) økokritisk teori innenfor eget fagområde
- kan diskutere fag- og praksisfeltets grunnlagsspørsmål og identifisere og utføre forskning i tråd med fag- og praksisfeltets regler og etikk
- kan kommunisere økokritisk innsikt til aktuelle målgrupper (fagfeller, studenter, allment)
- kan bruke teori og analysemodeller utviklet i det økokritiske forskningsfeltet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet går over ett semester. Det blir gitt organisert undervisning i form av 6 moduler med videoforelesinger, refleksjonsspørsmål med mulighet for studentdrevet nett-dialog og respons på studentarbeider i form av godkjenning av obligatoriske arbeidskrav. Undervisningen legger vekt på at studenten skal forstå og drøfte sentrale områder innenfor økokritisk tenkning.
Forelesningene er organisert i seks emner: økokritiske tankefigurer, Nat-Cul matrisen, posthumanisme, dyre- og plantestudier, etiske problemstillinger innen feltet, samt økokritisk didaktikk (emnene speiles i pensumlisten).
Obligatorisk læringsaktivitet
I løpet av kurset skal studentene levere inn 3 besvarelseskomponenter, i form av individuelle blogposter, til utvalgte forelesninger. Besvarelsen skal presentere et møte mellom økokritisk tenkning og eget fagfelt. Studentene skal orientere seg i relevant forskningslitteratur og sekundærlitteratur omkring problemstillingene som drøftes, og poste bloginnleggene i Canvas. Veiledning blir først og fremst knyttet til respons på innleggene som er postet. Det blir forventet at studentene deltar aktivt i de interaktive gruppediskusjonene på Canvas.
Studentene må ha levert, og fått godkjent de 3 besvarelseskomponentene (bloggposter, hver på ca. 500 ord) for å få sin kronikk vurdert (se under vurdering).
Vurderingsform
Basert på arbeidet med bloggpostene skal studentene levere en vitenskapelig kronikk som tar opp forhold mellom økokritisk tenking og eget fagfelt. Teksten skal ha et omfang på 5000-6000 tegn med mellomrom. Teksten må oppfylle formalkrav til vitenskapelig publisering. Arbeidet vurderes som bestått/ikke-bestått av intern og ekstern sensor, på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelsene for emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler