ØKB2121 Internasjonal markedsføring
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Internasjonal markedsføring fordrer samhandling mellom bedrifter og mennesker fra forskjellige land og kulturer. Hovedtemaer er kulturens rolle i en global kontekst, vurdering (analyse) av internasjonale businessmuligheter, inngangsstrategier til utenlandske markeder, internasjonal markedsførings kommunikasjon, beslutninger i internasjonale distribusjonskanaler, og internasjonal produkt utvikling og prissetting.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om eksterne faktorer, for eksempel kulturelle, etiske, politiske, og økonomiske faktorer, som påvirker arbeidet med internasjonal markedsføring.
- kan gjøre rede for begreper og teorier i markedsvalg og inngangsstrategier.
- kan gjøre rede for begreper og teorier i produktstrategi, påvirkingsstrategi, prissetting, logistikk- og distribusjon i internasjonale markeder.
- har kunnskap om kilder til sekundærdata om internasjonale markeder.
- har kunnskap om terminologibruken innen fagfeltet internasjonal markedsføring.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere forrentingscase ut fra kunnskap og teorier i internasjonal markedsføring.
- kan kritisk analysere en bedrifts internasjonal markedsføringsaktiviteter.
- kan utvikle inngangstrategier og strategier for produkter, prissetting, påvirkning og markedskanaler i internasjonal markeder.
Generell Kompetanse
Studenten:
- har tilegnet seg et kritisk og reflekterende forhold til teorier og modeller for å forstå utfordringer og dilemmaer i internasjonal markedsføring.
- har tilegnet seg en faglig kompetanse til å delta aktivt i diskusjoner om internasjonal markedsforhold.
Krav til forkunnskaper
ØKB1105 Markedsføring eller tilsvarende
Anbefalte forkunnskaper
Markedsføring grunnleggende kurs
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning og gruppearbeid
Obligatorisk læringsaktivitet
Presentasjon av caseanalyse i gruppe
Vurderingsform
Mappe 50%
Skriftlig eksamen 50%, 3 timer
Karakterskala A-F
Begge eksamensdeler må være bestått. Varighet på mappe spesifiseres i semsesterplan ved semesterstart.
Hjelpemidler ved eksamen
Del I Internasjonal markedsføring, mappe; Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Del II Internasjonal markedsføring, skriftlig eksamen; Pensumbok, tospråkelig ordbok
Mer om hjelpemidler