BARN502 Barnesykepleie, grunnlagstenkning og fagutvikling
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet vektlegger integrering av teoretisk kunnskap innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.
I emnet skal studenten utvikle ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert og tilegne seg kunnskap om relevant forskning og hvordan integrere denne i praksis. Studenten tar utgangspunkt i kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien. Studenten skal etter å ha arbeidet med en plan for et kvalitetsutviklingsprosjekt kunne prinsippene for å dokumentere, evaluere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre helsetjenester til barn. Studenten velger ut et aktuelt tema fra sykepleiefaglige emner i studieemnet Barnesykepleie, medisin og naturvitenskap (BARN501). Dette gjøres sammen med lærer og eventuelt praksisfeltet for å få det beste utgangspunkt for å arbeide kunnskapsbasert.
Innhold:
- Kunnskapsbasert praksis, metoder for fagutvikling og anvendelse av forskningsresultater i klinisk praksis
- Kvalitetsutviklingsarbeid
- Forskningsmetoder og design
- Sykepleiens teoretiske grunnlag og funksjon
- Ledelse, organisering og utforming av spesialavdelinger
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har avansert kunnskap om fagområdets vitenskapelige metoder og de faktorer som har betydning for utvikling av kunnskap innen barnesykepleie.
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
- kan anvende ulike forskningsdesign- og metoder og vurderer hvilke forskningsspørsmål de er egnet til å svare på
- har innsikt i ulike kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger
- har innsikt i ulike analyser for kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger
Ferdigheter:
Studenten...
- kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningsdesign
- kan skrive et abstrakt
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kritisk vurdere bidrag fra ulike kilder for å være i stand til å foreta beslutninger i klinisk barnesykepleie
- kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie
- kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Studiegruppe
- Praksisstudier
- Selvstudie
- Presentasjon i seminar - Klinisk audit prosjekt presenteres for praksisfeltet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Kritisk vurdering av relevant fagartikkel som er et individuelt arbeid og har et omfang på 1500 -2000 ord.
Vurderingsform
Eksamen består av to deler. Begge deler må være bestått for å få godkjendt emnet.
Del 1: Innlevering av individuell prosjektplan for klinisk kvalitetsutviklingsarbeid, 1500 - 2000 ord
Del 2: Seminar med muntlig presentasjon av det kliniske kvalitetsutviklingsarbeidet
Vurderingsuttrykk:
Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler