Hopp til innhald

BARN503 Barnesykepleie - fag og yrkesutøvelse

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet skal kvalifisere til spesialisert handlingskompetanse og fagledelse innen barnesykepleie. Fagutøvelsen krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud.

Kunnskap om rammefaktorer skal gi studenten utvidet forståelse for hvilke faktorer som påvirker og sikrer kvalitet i helsetjenesten.

Emnet legger vekt på at etablert kunnskap, holdninger og verdier bidrar til at brukere/pasienter får faglig forsvarlig pleie og behandling. Etiske dilemmaer knyttet til alvorlig sykdom og død vektlegges. 

Innhold:

  • Barns normale utvikling, tilknytning og vekst
  • Sykepleie til barn og ungdom
  • Familie sentrert omsorg (FCC)
  • Observasjon, vurdering og dokumentasjon
  • Kartlegging- og vurderingsverktøy
  • Etiske dilemmaer relatert til behandling av syke barn
  • Omsorgssvikt og traumatiserte barn 
  • Barn og familie med minoritetsbakgrunn
  • Tverrfaglig samarbeid i og utenfor institusjon
  • Behandlingsplaner
  • Politiske prioriteringer, økonomiske og juridiske rammer for spesialisthelsetjenesten
  • Pasientrettigheter og pasientsikkerhet
  • Kvalitetssikring, internkontroll, og informasjonsteknologi

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
  • har inngående kunnskap om ulike etiske dilemmaer
  • har kunnskap og forståelse for å hjelpe barn og deres pårørende til å bearbeide og mestre opplevelser og erfaringer som følge av sykdom og sykehusinnleggelse
  • har kunnskap om forberedelser av barn og unge til undersøkelser, prosedyrer og behandling
  • har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling for å samhandle med barn og unge på deres premisser
  • har kunnskap om barns begrensede evne til å uttrykke symptomer ved sykdom og kritiske situasjoner

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis
  • kan veilede syke barn, deres pårørende og andre yrkesgrupper
  • kan samhandle med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
  • kan ta selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både med hensyn til undersøkelse, forebygging, og behandling

Generell kompetanse:
Studenten...

  • har god etisk vurderingsevne i møte med nye behandlingsmuligheter, kulturelle utfordringer og familiers ulike mestringsstrategier
  • kan analysere og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie
  • har forståelse for barns begrensede evne og rett til selvbestemmelse og de krav dette stiller til moralsk standard og refleksjon i sykepleien
  • kan ta selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene
  • kan samarbeide slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer

Krav til forkunnskaper

Bestått BARN501 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med caseoppgaver
  • Selvstudie
  • Muntlig presentasjon med opposisjon

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 1: Aktiv deltagelse i arbeidsgrupper, med angitte caseoppgaver fra arbeidshefte
  • 2: Aktiv deltagelse på seminar med muntlig presentasjon med lærer og medstudenter som opponenter

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen 5 timer.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler