BARN503 Barnesykepleie - fag og yrkesutøvelse
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet skal kvalifisere til spesialisert handlingskompetanse og fagledelse innen barnesykepleie. Fagutøvelsen krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud.
Kunnskap om rammefaktorer skal gi studenten utvidet forståelse for hvilke faktorer som påvirker og sikrer kvalitet i helsetjenesten.
Emnet legger vekt på at etablert kunnskap, holdninger og verdier bidrar til at brukere/pasienter får faglig forsvarlig pleie og behandling. Etiske dilemmaer knyttet til alvorlig sykdom og død vektlegges.
Innhold:
- Barns normale utvikling, tilknytning og vekst
- Sykepleie til barn og ungdom
- Familie sentrert omsorg (FCC)
- Observasjon, vurdering og dokumentasjon
- Kartlegging- og vurderingsverktøy
- Etiske dilemmaer relatert til behandling av syke barn
- Omsorgssvikt og traumatiserte barn
- Barn og familie med minoritetsbakgrunn
- Tverrfaglig samarbeid i og utenfor institusjon
- Behandlingsplaner
- Politiske prioriteringer, økonomiske og juridiske rammer for spesialisthelsetjenesten
- Pasientrettigheter og pasientsikkerhet
- Kvalitetssikring, internkontroll, og informasjonsteknologi
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
- har inngående kunnskap om ulike etiske dilemmaer
- har kunnskap og forståelse for å hjelpe barn og deres pårørende til å bearbeide og mestre opplevelser og erfaringer som følge av sykdom og sykehusinnleggelse
- har kunnskap om forberedelser av barn og unge til undersøkelser, prosedyrer og behandling
- har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling for å samhandle med barn og unge på deres premisser
- har kunnskap om barns begrensede evne til å uttrykke symptomer ved sykdom og kritiske situasjoner
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis
- kan veilede syke barn, deres pårørende og andre yrkesgrupper
- kan samhandle med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
- kan ta selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både med hensyn til undersøkelse, forebygging, og behandling
Generell kompetanse:
Studenten...
- har god etisk vurderingsevne i møte med nye behandlingsmuligheter, kulturelle utfordringer og familiers ulike mestringsstrategier
- kan analysere og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie
- har forståelse for barns begrensede evne og rett til selvbestemmelse og de krav dette stiller til moralsk standard og refleksjon i sykepleien
- kan ta selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene
- kan samarbeide slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer
Krav til forkunnskaper
Bestått BARN501
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid med caseoppgaver
- Selvstudie
- Muntlig presentasjon med opposisjon
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- 1: Aktiv deltagelse i arbeidsgrupper, med angitte caseoppgaver fra arbeidshefte
- 2: Aktiv deltagelse på seminar med muntlig presentasjon med lærer og medstudenter som opponenter
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen 5 timer.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler