BER332 Bacheloroppgave
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Hovedfokuset i emnet er å forske på ergoterapi som fag, yrke og tjeneste. Emnet bygger på kunnskaps- og teorigrunnlaget i bachelorutdanningen. Emnet vektlegger forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen foregår og vitenskapelige kriterier for forskning.
Studenten skal velge et tema og en problemstilling som er relevant for fagområdet, og som er i tråd læringsutbytte for bacheloroppgaven.
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig arbeid for en eller flere (maks 4) studenter sammen, som skal vise systematikk, faglighet og evne til refleksjon i ulike steg i forskningsprosessen.
Emnet gir en grunnleggende introduksjon til forskningsmetode, vitenskapsteori, ulike steg i forskningsprosessen. Her inngår kunnskap om forskningsdesign, validitet- og reliabilitetsspørsmål, forskningsetikk og kvantitative- og kvalitative metoder for datainnsamling og dataanalyse. Emnet representerer også en videreutvikling i å arbeide kunnskapsbasert.
Utarbeidelse av bacheloroppgaven er hovedinnholdet i emnet, med fokus på både å anvende forskning, samle inn data og formidle egne forskningsfunn. Studentene skal utvikle en prosjektplan med en problemstilling, som skal godkjennes av veileder. Bacheloroppgavens problemstilling må være relevant i forhold til emnets fokus på ergoterapi som profesjon og fagområde.
Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS. En veiledningsavtale skal inngås i starten av arbeidet med bacheloroppgaven. Avtalen skal signeres av student og veileder.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap: Studenten...
- kan drøfte aktuelle tema for bacheloroppgaven i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
- kan forstå vitenskapsfilosofi og forskning innen ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
- har kunnskap om kvantitative og kvalitative forskningsmetoder anvendt i ergoterapiforskning
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid i ergoterapi og relaterte fagområder
- kan begrunne systematisk bruk av kunnskapsbasert praksis for å søke etter og anvende forskningsbasert kunnskap
- har kunnskap om prinsipper for kritisk vurdering av forskningsbasert kunnskap
- har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer og forskerrollen
Ferdigheter: Studenten...
- kan anvende forskningsetiske retningslinjer i utvikling og gjennomføring av bacheloroppgaven
- kan gjennomføre systematiske litteratursøk etter teori og forskning relevant for bacheloroppgaven
- kan kritisk vurdere metodisk kvalitet ved forskning, tolke resultater og vurdere overførbarhet
- kan mestre trinnene i kunnskapsbasert praksis
- kan gjennomføre en forskningsprosess for å besvare en ergoterapeutisk problemstilling
Generell kompetanse: Studenten...
- kan kritisk analysere forskningsresultaters relevans og pålitelighet
- kan vise evne til selvstendig faglig refleksjon i fagfordypning og utviklingsarbeid
- er bevisst forskningsetikk og betydningen av å implementere forskning i praksis
- kan delta i innovasjons- og nytenkningsprosesser, og benytte disse prosessene i utvikling av eget fagområde
Krav til forkunnskaper
Bestått første og andre studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått BER305 og BERP3
Undervisnings- og læringsformer
Bacheloroppgaven krever selvstendig arbeid med litteratursøk, utforming av prosjektbeskrivelse og utforming av bachelorbesvarelsen. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Studenten(e) er selv ansvarlig(e) for fremdriften i og utforming av bacheloroppgave eller artikkel.
Studenten får inntil fire timers veiledning på oppgaven der to veiledningstimer er obligatoriske (1 time til prosjektplan og 1 time til oppgaven). Tilbakemelding gitt i seminar regnes også som veiledning.
Prosjektplan skal utarbeides. Den skal være tydelig formulert og inneholde:
- Tittelen på bacheloroppgaven
- Bakgrunn som inneholder teoretisk perspektiv
- Problemstilling
- Metode
- Fremdriftsplan/tidsplan
- Referanseliste
Prosjektplanen må godkjennes av veileder før studentene kan starte datainnsamling.
I emnet benyttes forelesninger og studentaktive arbeidsmetoder, som individuelt- eller gruppearbeid, workshops knyttet til prosjektplan, dataanalyse, presentasjon av resultater, og drøfting, i tillegg til presentasjon av bacheloroppgaven underveis og av sluttproduktet. Studentene får anledning til å presentere sine bachelorprosjekt for medstudenter, ansatte og familie på avslutningsdagen, i form av poster eller muntlig presentasjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan levere bacheloroppgaven:
- Tilstedeværelse på 80% av studentaktiv og erfaringsbasert undervisning, som omfatter gruppearbeid, workshops, seminar og studiediskusjon.
- To veiledningstimer
- Prosjektplan på 1500 ord (eksklusiv referanser). Studentene har to forsøk på å få godkjent prosjektplanen.
Læringsaktiviteten er gyldig i tre påfølgende semester.
Vurderingsform
Oppgave Bacheloroppgaven skrives enten som prosjektrapport eller essay. Den kan skrives som et individuelt arbeid, eller som et samarbeidsprosjekt med inntil fire studenter. Omfang av oppgaven er 8.000 ord. Tittelside, innholdsliste, sammendrag, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Ved gruppeeksamen skal alle deltakerne i gruppen bidra til et felles produkt. Karakteren på produktet skal være lik for hele gruppa. Oppstår det tvil om en eksamenskandidat bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt skal det hentes inn skriftlig individuell uttalelse fra alle gruppemedlemmene og faglig veileder eller emneansvarlig. Høgskolen kan gjøre vedtak om at eksamenskandidaten skal regnes som ikke møtt under eksamen.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. Studenter som har bestått med karakter A eller B, kan velge å gjøre sin oppgave tilgjengelig på læringsplattformen etter sensuren har falt.
Ny eksamen Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke anledning til å forbedre karakter på en bestått bacheloroppgave innenfor samme studieprogram. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver en ny oppgave med ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler