BFY301 Samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
I dette emnet vektlegges teoretisk grunnlag for å forstå relasjonelle sider ved fysioterapi: Det kliniske møtet med pasienten. Og fagutøvelsen i relasjon til samfunnsmandatet i historisk og samfunnsmessige kontekst.
Innhold i emnet bygger på undervisning og arbeidskrav som er gjennomført tidligere i studiet.
Teori, modeller og forskningsresultater er hentet fra følgende delemner i rammeplanen:
- Psykologi og pedagogikk
- Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Sosiologi og sosialantropologi
- Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Etikk
Det er tilrettelagt for fellesundervisning med studenter fra andre helse- og sosialfagutdanninger i temaene etikk og kommunikasjon (Felles 1), stats- og kommunalkunnskap (Felles 2), kommunikasjon, samarbeid og konflikthåndtering (Felles 3).
Det er forventet at studenten, i løpet av studiets praksisperioder, reflekterer over pasient/bruker i en helhetlig sammenheng, og aktivt bruker kunnskap som er ervervet gjennom arbeidet med samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner.
Emnet går over fem semester.
Det blir arbeidet med sentrale begreper som:
- Pasient/bruker, kropp, bevegelse, helse, sykdom, funksjon og mestring.
- Terapeut, helsehjelp, kommunikasjon, veiledning, relasjon, brukermedvirkning og tverrprofesjonelt samarbeid.
- Handling, rolle.
- Medikalisering, stigmatisering, sosial ulikhet, profesjonalisering.
- Strukturelle sider ved kontekst; lovverk, organisering, finansiering, fysisk struktur, sosial struktur, teknologi
- Sosiokulturelle sider ved kontekst; kultur, verdier, etikk, kunnskap og vitenskap
Begrepene skal brukes til å analysere og diskutere konkrete og aktuelle fysioterapisituasjoner og problemstillinger
Fokuset er todelt:
- Terapeutens relasjon til de aktører hun/han møter i konkrete fysioterapisituasjoner; pasient/bruker, pårørende og andre profesjonelle aktører.
- Relasjonen mellom fagutøvelse og samfunnsmessig kontekst, uttrykt gjennom strukturelle og sosiokulturelle føringer.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- kan redegjøre for dagens rammer for fysioterapi, strukturelle og sosiokulturelle.
- kan redegjøre for sentrale og relevante samfunnsvitenskapelige og humanistiske begreper
- kan redegjøre for ulike forståelser av helse og sykdom, samt hvordan dette påvirker dagens sykdomspanorama.
- kan redegjøre for fysioterapeuters arbeid og prosesser for å imøtekomme gjeldende samfunnsmandat.
Ferdigheter: Studenten...
- kan vise hvordan samfunnsvitenskapelige- og humanistiske perspektiver har relevans for fysioterapifaget.
- kan anvende sentrale samfunnsvitenskapelige- og humanistiske begreper i refleksjon over fysioterapi i kliniske situasjoner og fysioterapeuters profesjonalisering i forhold til gjeldende samfunnsmandat.
Generell kompetanse: Studenten...
- kan anvende begreper for å analysere samspillet mellom fagforståelse og fagutøvelse i fysioterapi og i helsefaglige sammenhenger.
- kan anvende analysen i refleksjon over faglige spørsmål og trekke faglige konklusjoner av refleksjonen
Krav til forkunnskaper
Bestått fjerde semester.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidet med samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner foregår gjennom alle tre studieår, og det forventes at disse perspektivene integreres i den fysioterapeutiske forståelsen.
Studenten har ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det legges opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet.
Det tilrettelegges for følgende undervisnings- og læringsformer:
- Forelesninger
- Situasjoner der teorien anvendes på sentrale og aktuelle tema, knyttet til dag og profesjon; Gruppearbeid med fremlegg. Seminarer. Arbeid med skriftlige notat.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse i 80% i studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning (dialogbaserte forelesinger, gruppearbeid og seminar)
- Skriftlig notat der en tildelt kasuistikk / terapeutisk møte belyses ved utvalgte begrep og perspektiv, maks 1500 ord. Gjennomføres i 2.semester
- Skriftlig notat om kommunikasjon i praksis, maks 1500 ord. Gjennomføres i 4.semester
Studentene får tilbakemelding på notatene og har to forsøk på å få dem godkjent. Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige i 5 påfølgende semester.
Vurderingsform
Muntlig eksamen på inntil 30 minutter i 5. semester.Studenten starter med å presentere egne refleksjoner om emnets betydning for fysioterapeuters fagutøvelse og profesjonalisering. Eksamineringen tar utgangspunkt i studentens presenterte refleksjoner, samt temaer fra pensum og undervisning.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Notater med egne refleksjoner som kan brukes i de ti første minuttene.
Mer om hjelpemidler