BIO301 Effektive dataanalyser i det medisinske laboratoriet
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet har tre hoveddeler. I del 1 gis en grunnleggende innføring i lineær algebra. Vektor- og matriseregning presenteres, og det gis en innføring i egenverdier, egenvektorer og multippel lineær regresjon.
Del 2 tar for seg statistisk forsøksplanlegging, der man lærer å sette opp en effektiv forsøksplan når man undersøker systemer og prosesser med mange faktorer som påvirker resultatet. Det startes med faktorielle designer, før mer avanserte designer til bruk i optimering og screening tas opp. Kurset benytter seg her av programpakken Sirius.
I del 3 presenteres metoder til analyse av store datasett med mange, kovarierende variabler. Prinsipalkomponentanalyse (PCA) danner grunnlaget for visualisering av innholdet i store datasett. Partial Least Squares (PLS) brukes til å modellere sammenhengen mellom instrumentelle profiler (f.eks. spektre, kromatogram) og en ekstern respons (f.eks. konsentrasjoner av stoffer i plasma). Klassifikasjonsteknikker som SIMCA og diskriminantanalyse tas opp. Det vil også bli lagt vekt på variabelseleksjon, der metoder for å plukke viktige variabler (f.eks. biomarkører) fra en klassifikasjons- eller regresjonsmodell presenteres.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskap
- regne med vektorer og matriser
- forklare hvordan ulike designer kan brukes i effektiv forsøksplanlegging avhengig av formålet med en undersøkelse
- forklare hvordan lineær algebra kan brukes til å visualisere informasjonsinnholdet i store datasett
- forklare hvordan eksterne responser kan predikeres fra instrumentelle målinger gjort i et medisinsk laboratorium
Ferdigheter
- sette opp en designmatrise for screening og optimalisering
- tolke og validere resultatene fra en design
- hente ut underliggende informasjon fra store datasett ved hjelp av flervariabel dataanalyse
- vurdere når en modell er innenfor sitt gyldighetsområde, og når en ny modell bør lages
- lese og forstå en vitenskaplig artikkel om multivariat dataanalyse relevant for det medisinske laboratorium
Generell kompetanse
- bidra til effektiv ressursutnyttelse gjennom fornuftig forsøksplanlegging
- beherske import av data fra laboratorieinstrumenter til programvare
- analysere data av ulike typer i samme analyse
- presentere resultater fra en multivariat analyse skriftlig og muntlig
Krav til forkunnskaper
Bioingeniørutdanning, eller tilsvarende kompetanse innen medisinske laboratorieanalyser med vurdering og tolkning av analysekvalitet.
Undervisnings- og læringsformer
Datastøtteprogrammet Canvas benyttes i faget. Analyseverktøyet Sirius benyttes til forsøksplanlegging og dataanalyse.
Undervisningen blir gitt i løpet av tre seminar med varighet på én uke. Studentene jobber selvstendig mellom seminarene.
De første tre tema over dekkes opp av regulære forelesninger. I lineær algebra gis det og regneoppgaver. I statistisk forsøksplanlegging og multivariat analyse vil det bli gitt dataøvelser for å fokusere på praktisk bruk av metodene. Dataøvelser skal leveres i studentens læringsmappe på Its learning innen gitte tidsfrister. En avsluttende oppgave involverer litteraturstudier og presentering av resultater i form av foredrag. Studentene kommenterer og vurderer innhold i medstudentenes presentasjoner.
Studentaktive arbeidsformer er:
- 5 dataøvelser
- Forberede og fremlegge presentasjoner under veiledning.
Studentene får tilbakemelding og veiledning på presentasjoner og innleverte arbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Deltagelse på samlinger.
- Innlevering av besvarelser på 5 dataøvelser. Obligatoriske dataøvelser må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før studenten kan få en vurdering i faget.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Deleksamen med oppgave og digital skoleeksamen.
Oppgave:
Oppgaven er i form av et litteraturstudie. Oppgaven skal være ca. 10-15 sider. Innleveringstidspunkt blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Digital skoleeksamen:
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Digital skoleeksamen utgjør 60 % og oppgaven utgjør 40 % av endelig karakter i emnet.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
PC
Mer om hjelpemidler