BSD320 Praksisstudier i sykehjem
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Sentrale tema samles i fire hovedbolker:
- Aldring - den normale utviklingen
- Gammel og syk - den patologiske utviklingen
- Møtet med yngre brukere
- Ledelse av egen og andres virksomhet
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer kommunenes sykehjemstilbud
- har kunnskap om aldring og hvordan dette virker inn på eldre menneskers livsvilkår i sykehjem
- kjenner til normale og patologiske endringer i den gamle kroppen
- kjenner til helsefremmende og forebyggende arbeid i sykehjem
- har kunnskap om betydningen av tilhørighet og sosiale relasjoner i et eldre menneskes liv i institusjon
- har kunnskap om alderspsykiatri og demens, og evner å se sammenhengen mellom opplevelse og atferd
- kjenner til håp og håpets betydning i omsorg ved livets slutt
- kjenner til verdighetsgarantien
- har kunnskap om det spesielle i å være ung og leve med en kronisk plage og ha et hjelpebehov i institusjon
Ferdigheter: Studenten...
- kan undervise og veilede eldre og deres pårørende, samt kollegaer i sykehjem
- kan gå inn i og åpner opp for den vanskelige samtalen i møtet med eksistensielle spørsmål
- kan anvende redskaper som marte meo, validering, reminisens og realitetsorientering.
- kan arbeide tverrprofesjonelt og tar initiativ til tverretatlig samarbeid
- kan lede, organisere og dokumentere eget og andres arbeid
Generell kompetanse: Studenten...
- kan oppdage og håndtere etiske utfordringer i arbeid med eldre i den kliniske hverdag
- har innsikt i betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid blant eldre også i sykehjem
- kan bidra til omstilling og mestring, samt bearbeiding av sorg og tapsreaksjoner i alderdommen
- kan oppdage og håndtere vold mot eldre i private og offentlige relasjoner
- kan arbeide kunnskapsbasert i praksis ved å være i stand til å arbeide reflekterende i lys av forskning, erfaring og pasientperspektivet
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere et fagutviklingsprosjekt som formidles i sykehjem
- har erfaring med veiledning og ledelse individuelt og i grupper
- har innsikt i betydningen av god ledelse for kvaliteten på pasientomsorgen
Krav til forkunnskaper
Bestått 2. året
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Studiegrupper
- Kollokviegruppe
- Praksisstudier
- Hjemmeeksamen i gruppe i samfunnsfaglige emner
- Selvstudie
- Fremlegg i praksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Praksis blir vurdert samlet etter en avsluttende vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden, som inkluderer følgende:
- Planlegger, gjennomfører og evaluerer et fagutviklingsprosjekt som formidles i sykehjem i grupper
For å få bestått praksis, må studenten nå læringsutbyttet og oppfylle krav til 90% fremmøte i praksis.
Vurderingsuttrykk Praksisstudiene blir vurdert til bestått/ikke bestått
Ny praksis Når studenten får praksis vurdert til ikke bestått, må hele praksisperioden blir tatt på nytt. Studenten må i slike tilfelle gjennomføre ny praksisperiode neste gang praksis blir arrangert ordinært.
Se og https://www.hvl.no/student/praksis/helseogsosial/sjukepleie/ for informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler