BSD330 Sykepleierens funksjon og oppgave innen geriatri og geriatrisk sykepleie
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Sentrale tema samles i tre hovedbolker:
- Aldring - den normale utviklingen
- Gammel og syk - den patologiske utviklingen
- Ledelse av egen og andres virksomhet
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- kan anvende lover og forskrifter som regulerer kommunenes helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om aldring og hvordan dette virker inn på eldre menneskers livsvilkår i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om normale og patologiske endringer i den gamle kroppen
- har kunnskap om betydningen av tilhørighet og sosiale relasjoner i et eldre menneskes liv i og utenfor institusjon
- har kunnskap om alderspsykiatri og demens, og evner å se sammenhengen mellom opplevelse og atferd
- har kunnskap om håp og håpets betydning,
- har kunnskap om psykisk helse og selvmord blant eldre
- har kunnskap om verdighetsgarantien, omsorg ved livets slutt og palliativ behandling
- har kunnskap om det spesielle i å være ung og leve med en kronisk plage og ha et hjelpebehov
Ferdigheter: Studenten...
- kan beherske undervisning og veiledning av eldre og deres pårørende, samt kollegaer i kommunehelsetjenesten
- kan gå inn i og åpner opp for den vanskelige samtalen i møtet med eksistensielle spørsmål
- bruker redskaper som marte meo, validering, reminisens og realitetsorientering.
- arbeider tverrprofesjonelt og tar initiativ til tverretatlig samarbeid
- leder, organiserer og dokumenterer eget og andres arbeid
Generell kompetanse: Studenten...
- kan oppdage og håndtere etiske utfordringer i arbeid med eldre i den kliniske hverdag
- ser betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid blant eldre
- bidrar til omstilling og mestring, samt bearbeiding av sorg og tapsreaksjoner i alderdommen.
- oppdager og håndterer vold mot eldre i private og offentlige relasjoner
- arbeider kunnskapsbasert ved å være i stand til å arbeide reflekterende i lys av forskning, erfaring og pasientperspektivet
- ser betydningen av god ledelse for kvaliteten på pasientomsorgen
Krav til forkunnskaper
Bestått 2. året.
Anbefalte forkunnskaper
BSD320
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Studiegrupper
- Kollokviegruppe
- Praksisstudier
- Selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Eksamen Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler