BSDAUT100 Sykepleie i Norge, etikk, vitenskapsfilosofi, forskning og kunnskapsbasert praksis
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet tar sikte på å skape kunnskap og bevissthet om sykepleie i Norge med rolleforståelse som hovedmål knyttet til etikk, fag og vitenskap. Innføring i sykepleiens historie og betydningsfulle teoretikere legger grunnlag for forståelse av moderne sykepleie. Undervisning i sykepleieteori og historie, etikk, vitenskapsfilosofi, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har grunnleggende kunnskap om sykepleiens historie.
- har kunnskap om etikk i sykepleie.
- har kunnskap om etisk teori, ulike verdisyn, menneskesyn, livssyn og menneskerettigheter.
- har grunnleggende kunnskap om vitenskapsfilosofi..
- har kunnskap om forskningsprosesser og ulike vitenskapsteoretiske retninger.
- har relevant kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder, for å kunne lese og bruke forskningsresultater i skriftlige oppgaver og sykepleiepraksis.
Ferdigheter:
Studenten..
- kan reflekterer etisk i møte med pasienter.
- kan lese, skrive og kritisk vurdere faglige tekster.
- kan skrive faglige tekster basert på oppgavetekniske og etiske retningslinjer.
- kan planlegg et systematisk arbeid med en praksisnær sykepleiefaglig relevant problemstilling.
- kan diskuterer og reflekterer over problemstilling, forskningsdesign, og anvendelse av valgt metode.
Generell kompetanse:
Studenten..
- kan innhente og bruke relevant kunnskap til å vurdere en pasient sin situasjon og beskrive dette.
- er bevisst egne verdier og menneskesyn.
- kan anvende yrkesetiske verdier og prinsipper.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesinger
- Arbeid i grupper
- Multimodale ressurser
- Formidling fra studenter
- Veiledning
- Medstudentrespons
- Oppgaveløsing
- Selvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. Innlevert prosjektskisse. Skissen har et omfang av 300-500 ord og skal presentere tema for bacheloroppgaven.
Ved ikke godkjent prosjektskisse er det anledning til å levere bearbeida utgave en gang.
Den obligatoriske læringsaktiviteten er gyldig i fire semestre.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Max 2000 ord.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er bestått karakter og F er ikke bestått karakter.
Ny eksamen
Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler