BSO311 Refleksjon over fag og yrke
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet har fokus på sentrale problemstillinger knyttet til yrkesrolle og utøving av sosialt arbeid. Emnet består av to deler. Den første delen er Sosialt entreprenørskap (SE), her skal studentene utvikle ideer til nye tiltak som det er behov for i feltet. Den andre delen, Utfordringer i yrkesrollen, setter fokus på utfordringer på sentrale arbeidsområder som studentene skal drøfte med utgangspunkt i sentral litteratur om makt, etikk og skjønn.
Emnet inneholder følgende deler; Sosialt entreprenørskap og Utfordringer i yrkesrollen ( i dette inngår også Fellesuken om skjønnsmessige vurderinger).
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kunnskap om sosialpolitiske problemstillinger og utfordringer i sosialt arbeid
- har kunnskap om teorigrunnlag for sosialt entreprenørskap
- har kunnskap om sentrale aspekter ved skjønnsutøvelse i sosialt arbeid
- har kunnskap om ulike former for maktutøvelse i sosialt arbeid
- har kunnskap om etikk og menneskesyn
Ferdigheter: Studenten...
- kan anvende ulike perspektiver på makt og vurdere deres betydning for handlingsvalg innen ulike felt av sosialt arbeid
- kan identifisere og reflektere over etiske problemområder og dilemmaer i utøving av sosialt arbeid
- kan anvende skjønn i tverrprofesjonell kontekst
- kan påvirke og endre sosiale forhold gjennom begrunnet planlegging, utvikling, nyskaping og samfunnsengasjement.
Generell kompetanse: Studenten...
- kan reflektere kritisk over egen yrkes- og maktutøving
- kan presentere egen fagkunnskap og profesjonelle rolle i ulike sammenhenger
- kan identifisere og formidle behov for personlig og yrkesmessig fagutvikling
- kan utvikle ideer til nyskapende prosjekter for å løse sosiale problemer
Krav til forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått eksamener 1. og 2.studieår. Bestått Sosialt arbeids praksis (BSOP23), Bestått BSO302 og Felles-3.
Undervisnings- og læringsformer
Det er utarbeidet studiehefter til hver av de to delene i emnet. I utfordringer i yrkesrollen leveres en individuell skriftlig hjemmeoppgave, i sosialt entreprenørskap leveres en gruppeoppgave. Undervisningsopplegget er basert på forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, feltkartlegging og seminar. Veiledning på oppgavene blir gitt av lærer og medstudenter.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatorisk læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;
1. deltakelse på studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning i henholdsvis Sosialt Entreprenørskap, Utfordringer i yrkesrollen og Fellesuken om skjønnsmessige vurderinger
Ved gyldig fravær (dokumentert med legeerklæring) mer enn 20% i en eller flere av disse tre undervisningsbolkene må studenten sende søknad om tilrettelegging av et alternativt arbeidskrav.
2. Gruppeoppgave, Sosialt entreprenørskap, omfang 5000 ord +/- 10%
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i fire semester.
Vurderingsform
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave. Oppgaven skal være på 3000 ord +/- 10 %.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F, der A-E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen må studenten bearbeide oppgaven og levere den til ny vurdering.