DIA503 Fordypning i klinisk diabetesspesialitet og klinisk fagledelse
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
I tillegg til diabetesfaglig fordypning er klinisk fagledelse er et overordnet tema i dette emnet. Dette omfatter klinisk fagledelse på individ og systemnivå, og innebærer å arbeide kunnskapsbasert. Emnet skal kvalifisere til spesialisert og utvidet handlingskompetanse innen klinisk diabetessykepleie. Refleksjon og erfaringsutveksling knyttet til praksisutøvelse skal bidra til at forskningsbasert kunnskap integreres med klinisk erfaring og brukerkunnskap og tilpasses kontekst for utøvelse. Fagutøvelsen krever samarbeid med bruker/pasient, pårørende og andre aktuelle yrkesgrupper med tanke på et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud. Emnet legger vekt på å tilegne kunnskap, holdninger og generell kompetanse slik at brukere og pasienter får faglig forsvarlig pleie og behandling, samt at etiske og juridiske forhold blir ivaretatt. Tema som belyses i dette emnet er knyttet til sykepleiefaglige utfordringer og problemområder samt kunnskaper og kunnskapsutvikling knyttet til diabetes. I emnet videreutvikles ferdigheter knyttet til en kunnskapsbasert praksis gjennom arbeidet med fordypningsoppgaven (litteraturstudie). Alle tema i emnet vil være knyttet til fagledelse, som inkluderer en kontinuerlig utvikling av å lede, koordinere og sikre gode pasientforløp. Aktuelle problemstillinger knyttet til personer med diabetes bli tatt opp og belyst både gjennom praksis studier, teori og forskningskunnskap.
Læringsutbytte
En student med fullført emne gir følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- å gjøre selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både mht. undersøkelse, forebygging, behandling og oppfølging i komplekse pasientsituasjoner
- å planlegge og utøve sykepleie basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov
- å planlegge og gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Ferdigheter: Studenten...
- kan anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen praksis
- kan mestre komplekse situasjoner innen sin kliniske spesialitet
- kan gjennomføre en litteraturstudie innenfor et relevant diabetesfaglig tema
Generell kompetanse: Studenten...
- kan ta selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både mht. undersøkelse, forebygging, behandling og oppfølging
- kan ta selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene
- kan samhandle med pasienter/brukere, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
- kan bidra til innsikt og kompetanse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og -nivå.
- kan innhente spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og tilpasse og anvende kunnskapen i utøvelsen av rollen som diabetessykepleier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Selvstudie
- Praksisstudier
For å kunne videreutvikle praktiske ferdigheter innen spesialiteten er det i løpet av dette emnet lagt opp til 150 timer klinisk praksis (4 uker) (hospitering). Praksis bør fortrinnsvis være på et annet sted enn eget arbeidssted. Praksissted velges i samråd med Høgskulen på Vestlandet.
Kliniske studier er obligatorisk, og fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale for at praksisstudiene kan godkjennes.
Det bør være en tydelig sammenheng mellom valg av tema i fordypningsoppgave og kliniske studier. Det vil si at det skal være sammenheng mellom mål for fordypning i kliniske studier og problemstilling i fordypningsoppgaven. Kompetanse i å anvende forskningsbasert kunnskap i praksis skal tydeliggjøres i dette emnet.
Det skal utarbeides et notat med individuelt læringsutbytte for de kliniske studiene. Læringsutbyttenotatet skal beskrive individuell progresjon i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, inkludert sammenhengen mellom for praksisstudiene og fordypningsoppgaven.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1: Praksisstudier (150 timer) i kommune- eller spesialisthelsetjenesten inkludert innlevering av skriftlige læringsutbytte- og evalueringsrapporter fra hvert praksissted pluss en dags praksis-simulering med utgangspunkt i diabetesfaglige kasuistikker på HVL's sykepleierlaboratorium.
2: Kommunikasjonsseminar med øvelse i argumentasjon i tverrfaglig team (klinisk fagledelse).
3: Fagseminar med fremlegg og opposisjon på fordypningsarbeidets problemstilling og litteratursøk. Det oppnevnes opponenter fra gruppen. Problemstilling og søkestrategi må leveres inn på angitt dato og godkjennes i etterkant av seminaret.
4: Åpent fagseminar med presentasjon av fordypningsoppgaven /litteraturstudien i sin helhet, men med hovedfokus på resultater. Studentene skal presentere sine oppgaver gjennom enten et 15 minutters innlegg eller en speed-presentasjon på 3 1/2 minutt.
Godkjent læringsaktivitet er gyldig til og med neste ordinære studieløp.
Vurderingsform
Eksamen Skriftlig individuell fordypningsoppgave med et omfang på maksimalt 5000 ord. Tema for skriftlig fordypningsarbeid er selvvalgt, men kan være knyttet til: 1) forskningsprosjekter ved høgskulen 2) prosjekter i praksisfeltet eller 3) tema som er relevante for klinisk praksis som diabetessykepleier
Tema bør knyttes til tema for senere masterprosjekt. Fordypningsoppgaven skal være en litteraturstudie. Kan skrives som oppgave etter gitte retningslinjer eller som en artikkel tilpasset det valgte tidsskrifts manuskriptveileder.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen: Ved ikke bestått (karakter F) må studentene bearbeide sin fordypningsoppgave til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle - Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med fordypningsoppgaven.
Mer om hjelpemidler