FHA812 Fysisk aktivitet og helsefremmende arbeid
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
FHA812 bygger videre på FHA212 og FHA612 og er et prosjektbasert fag der studentene får erfaring med å arbeide selvstendig med ulike målgrupper, arenaer og aktører i lokalmiljøet. Målet er å utvikle innovative tiltak for å få befolkningen mer fysisk aktiv. Entreprenørskap er sentralt. Det blir lagt vekt på aktivitet i et livsløpsperspektiv, der forskningsbasert kunnskap og valg av strategi for det helsefremmende arbeidet står sentralt. Emnet gjennomføres parallelt med FHA912.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fysisk aktivitet og helsefremmende arbeid for ulike grupper i et livsløpsperspektiv
- har bred kunnskap om ulike arenaer for fysisk aktivitet og helsefremmende arbeid
- har inngående kunnskap om kartlegging, planlegging og gjennomføring av helsefremmende tiltak med vekt på fysisk aktivitet
- har kunnskap om prosjektarbeid, prosjektledelse og tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om mestring og motivasjon som påvirkningsfaktorer i forhold til psykisk helse og fysisk aktivitet
- har kunnskap om stress, mestring og bruk av kognitive teknikker i det helsefremmende arbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, planlegge og gjennomføre helsefremmende tiltak med vekt på fysisk aktivitet
- kan anvende teori og metode relevant for folkehelsearbeidet på en systematisk måte
- kan arbeide prosjektbasert med fysisk aktivitet i det helsefremmende arbeidet
- kan analysere og diskutere etiske og faglige problemstillinger knyttet til fysisk aktivitet i folkehelsearbeidet
- kan medvirke og legge til rette for tverrsektorielt samarbeid og kommunikasjon med og mellom ulike aktører
- kan bruke kognitive teknikker i det helsefremmende arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å fremstå profesjonelt i samarbeidet med målgrupper, samarbeidspartnere og samfunnsaktører
- har evne til kritisk å reflektere over hvordan helsefremmende arbeid kan brukes som strategi for økt fysisk aktivitet og helse i befolkningen
- har kompetanse innen prosjektutvikling, kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeids- og læringsformen i emnet forutsetter høy studentaktivitet, holdningsbevissthet og samfunnsengasjement. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.
Emnet er basert på en bred tilnærming til fagstoffet gjennom temaforelesninger, gruppeaktiviteter, muntlige presentasjoner, seminarer og selvstudium. Studentene vil gjennom hele kurset arbeide med en selvvalgt prosjektoppgave. Arbeidet vil foregå i gruppe.
Entreprenørskap er sentralt i emnet og det forventes at studentene gjennom sitt prosjektarbeid oppretter egen studentbedrift i emne FHA812 og FHA912. Arbeidet skjer sammen med ulike målgrupper, samarbeidspartnere og samfunnsaktører.
Det må påregnes en del feltarbeid i lokalmiljøet. Studentene må selv dekke utgifter til ekskursjoner som lokal buss og bybane.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å ha rett til å ta eksamen må alle arbeidskravene være godkjent. Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter.
- Individuell skriftlig fordypningsoppgave på 1500 ord
- Arrangere studentdrevet seminar knyttet til gjennomført prosjektarbeid. Gruppevis muntlig presentasjon av prosjektarbeidet i samarbeid med FHA912.
Vurderingsform
- Del 1: Skriftlig semesteroppgave i gruppe, 4000 ord. Vekting 50 % av endelig karakter.
- Del 2: Muntlig gruppeeksamen bestående av Pecha Kucha presentasjon, reklamevideo av prosjektet/studentbedriften, samt påfølgende spørsmål. Vekting 50 % av endelig karakter.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas som utsatt/ny eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Semesteroppgave i gruppe: Alle
Muntlig gruppeeksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler