FLKI8101 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og skole er et grunnemne og har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonsveiledning av lærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.
Det er en fordel om studentene er aktivt involvert i veiledning av praksisstudenter/ annen veiledningspraksis. Deltagernes veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
- Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
- Kommunikasjon og samhandling
- Profesjonskvalifisering og praksislærer som lærerutdanner
- Lærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til læreryrket
- Fag og didaktikk i praksisopplæringen
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
- har inngående kunnskap om praksisopplæring som profesjonskvalifisering i norsk barnehage/skole
- har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos lærerstudent, lærer og praksislærer
- har inngående kunnskap om etiske perspektiver i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, lærerstudentens nivå og personlige utvikling
- kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
- kan mestre ulike kommunikative ferdigheter
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
- kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Det kreves aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i emnet.
- Det er tre arbeidskrav i emnet: To skriftlige og et digitalt/skriftlig.
Arbeidskravene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent før oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig semesteroppgave, 3000 ord +/- 10%.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler