FM2-TPR-10 Tverrfaglig prosjektarbeid og metode
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet har som mål å gi kandidaten erfaring i tverrfaglig prosjektarbeid og metode gjennom medvirkning i et større formidlingsprosjekt. Gjennom arbeidet med musikkformidling, komponering/arrangering og musikkteknologi, skal kandidaten få redskap til å forberede, gjennomføre, vurdere og reflektere over pedagogiske, musiserende og performative praksiser.
Emnet skal også gjøre kandidaten kjent med komponering/arrangering for ulike instrumentgrupper og videreutvikle deres kunnskaper om musikkteknologiske verktøy. Kandidaten skal arbeide med komponering/arrangering rettet inn mot scenisk musikk.
I forbindelse med emnet vil aktivitetene i stor grad være koblet opp mot arbeidet med en scenisk produksjon fra idé til ferdig produkt. I prosessen vil kandidatene for eksempel arbeidet med utøving, dans, drama og ulike sider ved musikkformidling.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten
- har kunnskaper om tverrfaglig arbeid som metode
- har grunnleggende kunnskaper om musikkteknologi og musikkproduksjon
- har kunnskaper om hvordan komponere og arrangere musikk i forhold til en scenisk produksjon
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan arbeide med musikk som en del av en scenisk forestilling der andre estetiske fag også spiller en sentral rolle
- kan reflektere over egen rolle som musikklærer med fokus på prosjektarbeid i kulturskole og lignende skoleslag
Generell kompetanse:
- få erfaringer knyttet til komponerings- og arrangeringsprosesser fra ide til fullført resultat
- få erfaring med å arbeide skapende og kreativt med musikkens ulike elementer og anvende kunnskaper om kreative prosesser i arbeid med prosjektarbeid
Krav til forkunnskaper
-
Anbefalte forkunnskaper
FM1-AVM1-10
FM1-AVM2-15
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, praktisk prosjekt- og gruppearbeid, veiledning og selvstendig litteraturstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige - spesifiseres i semesterplanen ved oppstart.
Det er krav til aktiv deltaking og obligatoriske læringsaktiviteter i undervisninga, kva deler dette gjeld vert publisert i plan for semesteret ved oppstart.
Vurderingsform
Mappeeksamen
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler