FOL801 Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet har gjennom teori og praktisk undervisning fokus på arbeid med folkehelse og livsmestring i skolen.
Studiet er bygd opp rundt fire moduler som bygger på hverandre. Modulene har fokus på:
- Begrepsforståelse: Folkehelse og livsmestring
- Folkehelse og livsmestring: Samspillet mellom individ og samfunn
- Folkehelse og livsmestring: Konkrete eksempler fra barn og unges liv
- Folkehelse og livsmestring: I fag og på tvers av fag
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om hva skolens styringsdokument sier om det tverrfaglige temaet
- har kunnskap om helsefremming knyttet til elevenes psykiske og fysiske helse i skolen generelt
- har kunnskap om teoretiske perspektiv på folkehelse og livsmestring både på individ- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om helsefremming i sin profesjonelle praksis
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisningopplegg knyttet til folkehelse og livsmestring
- kan utvikle læringsmiljø som ivaretar elevenes helse og livsmestring
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for et variert læringsmiljø som oppleves motiverende og meningsfylt for den enkelte elev, grupper og trinn
- kan i sin profesjonelle praksis bruke forskningskunnskap om hva som påvirker elevenes fysiske og psykiske helse
- kan bidra til nytenking og innovasjon på egen skole rundt folkehelse og livsmestring i fag og på tvers av fag
Krav til forkunnskaper
Lærerutdanning. 3-årig bachelorutdanninger innen helse- og sosialfag vil bli vurdert. Tilleggskrav: dokumentere at du har tilgang til en klasse som eksamen skal gjennomføres med.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil primært være digital (både asynkron og synkron). Det vil også være to fysiske obligatoriske dagssamlinger:
To fysiske samlinger på campus Bergen (med forbehold om endring): En ved oppstart og en midtveis i studiet. De fysiske samlingene vil inneholde både teoretisk klasseromsundervisning og praktisk undervisning i nærmiljøet. I tillegg vil det være to synkrone nettsamlinger i løpet av semesteret. De fysiske samlingene er obligatoriske. Studentaktive læringsformer vektlegges. Nærmere informasjon om eksamen vil bli gitt av faglærer.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent.
- Arbeidskrav modul I (fysisk samling): Refleksjonsoppgave i gruppe om hvordan skolehverdagen kan se ut når folkehelse og livsmestring er et tverrfaglig tema i skolehverdagen
- Arbeidskrav modul II (digital, synkron samling): Individuell oppgave knyttet til egen praksis og teoretiske perspektiv på folkehelse og livsmestring
- Arbeidskrav modull III (fysisk samling): Gruppearbeid knyttet til planlegging, gjennomføring og kritisk vurdering av et praktisk undervisningopplegg om folkehelse og livsmestring
- Arbeidskrav IV (digital, synkron samling): Innlevering av utkast til plan for gjennomføring av praktisk eksamen for en gruppe lærere på egen skole
Vurderingsform
- Praktisk eksamen som kan foregå enten individuelt eller i gruppe (inntil 3 personer), ca. 60 minutt.
- Karakter bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler