FYS200 Fysioterapeutiske tiltak innen behandling, habilitering og rehabilitering
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet handler om å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til fysioterapeutisk undersøkelse, vurdering av funn, målsetting, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak. Emnet retter seg mot pasienter med plager/sykdom i muskel-/skjelettsystemet og skader/sykdom i sentralnervesystemet, i et livsløpsperspektiv. Det legges til grunn en bio-psyko-sosial forståelse for helse, sykdom og funksjon. Fysioterapeutiske tiltak settes i en sammenheng der begrepene behandling, (re)habilitering klargjøres. Tverrprofesjonalitet, brukermedvirkning, samvalg og autonomi er sentrale tema. Emnet bygger på kunnskap og ferdigheter fra 1.studieår.
Innhold i emnet er:
- Anvendt funksjonell anatomi
- Fysiologi - teori og anvendelse inkludert fordypning i respirasjons-, sirkulasjons- og muskelfysiologi
- Medisinsk teori knyttet til muskel-/skjelettproblematikk deriblant ortopediske problemstillinger, revmatologi og psykosomatiske plager, samt teori knyttet til skader og sykdom i det sentrale og perifere nervesystemet. I tillegg fokuseres det på Downs syndrom, ADHD og DCD/motorisk usikre barn
- Trenings- og bevegelseslære, herunder medisinsk treningslære og arbeidsfysiologi
- Kommunikasjon og relasjonskompetanse
- Veiledning og instruksjon, individuelt og i gruppe,
- Teori og praksis om motorisk utvikling, - læring/- relæring og - kontroll, samt nevroanatomi og -fysiologi om funksjon, dysfunksjon og plastisitet
- Fysioterapiteori knyttet til behandling av pasienter i alle aldre med muskel-/skjelett-plager/sykdom og med skader/sykdom i sentralnervesystemet
- Teori og praksis om fysioterapeutiske tiltak som øvelser, mobilisering, massasje og fysikalske behandlingsmetoder
- Hjelpemidler - når, hva og hvordan
Pasientdager i emnet tilsvarer 6 dagers praksisstudier.
Emnet går parallelt med FYS210.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Læringsutbytter som er markert med stjerne betyr at læringsutbytter er knyttet til Forskrift for felles rammeplan for helse- og sosialutdanningene.
Kunnskap:
Studenten…
- har kunnskap om sammenhengen mellom fysioterapeutisk undersøkelse, vurdering, målsetting og tiltak
- har kunnskap om betydningen av meningsfylt aktivitet og deltagelse for helse og funksjon ved målsetting og planlegging av tiltak
- har kunnskap om funksjonsendringer og betydning for tilpasning av tiltak til individets forutsetninger og behov
- har bred kunnskap om nervesystemet og betydning det har for bevegelse og aktivitet
- kjenner til teorier om motorisk utvikling, -læring og -kontroll
- kjenner til grunnleggende prinsipper i treningslære og arbeidsfysiologi
- har bred kunnskap om bevegelse, aktivitet og deltakelse som behandlende og hab-/rehabiliterende tiltak, samt bruk av individuell plan
- har kunnskap om ulike teorier om mestring
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning for å kunne støtte pasienter og brukere med ulike funksjonsutfordringer i deres lærings- og mestringsprosesser
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende kunnskap om sammenhengen mellom fysioterapeutisk undersøkelser, undersøkelsesfunn og kan stille gitte kliniske diagnoser
- kan beherske planlegging og gjennomføring av fysioterapeutiske tiltak for alle aldersgrupper på ulike arenaer
- kan bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
- kan reflektere over forutsetninger for god kommunikasjon
- * kan reflektere over hvordan fysioterapeuter kan identifisere mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, og henvise videre ved behov
Generell kompetanse:
Studenten…
- har innsikt i at funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet,
- kjenner til at omsorgssvikt vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har betydning for helse
- kjenner til enkelte modeller for pasientforløp og koordinerte/samordnede tjenester
- kjenner til hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og har innsikt i tilpasning og formidling av disse
Krav til forkunnskaper
Bestått alle emner i første semester. I tillegg må obligatorisk læringsaktivitet nr 1. (observasjonspraksis) i emnet FYS140 være godkjent.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskaper i fysikk; strøm, bølger; lys og lyd
Undervisnings- og læringsformer
Introduksjonsforelesning knyttet til sentrale teoretiske emner.
Det legges opp til stor grad av praktisk ferdighetstrening innen temaområdene i emnet. Ferdighetstrening dekker fysioterapeutiske tiltak.
Det organiseres pasientdager der studentene i små grupper møter pasienter som enten går til fysioterapi eller som er aktuelle for fysioterapeutisk behandling.
For at studentene skal få erfaring med planlegging og gjennomføring av aktivitetstilbud til små barn, organiseres det en barnehagedag. Studentene skal planlegge og gjennomføre et opplegg for fysisk aktivitet for en gruppe barnehagebarn.
Det legges til rette for at studenter skal få erfaring med samarbeidslæring og faglig formidling gjennom obligatoriske gruppearbeid og seminar.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Gjennomførte pasientdager (i gruppe) inkludert to journaler
- Gruppebasert barnehageopplegg
- Program barnehagedag
- Gjennomføring med evaluering
- Interaktiv test i farmakologi (3 forsøk)
- Interaktiv test i treningslære
- Tilstedeværelse på minst 80 % av obligatorisk studentaktiv undervisning
Læringsaktiviteten 3, og 4. er gyldig i 5 semestre og de resterende er gyldige i tre semestre.
Vurderingsform
Eksamen
En todelt eksamen der del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 %. Begge deler må være bestått for å få bestått emnet.
Del 1: Skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Basert på tilfeldig tildelt kasuistikk, skal studenten besvare en oppgave som omfatter fagområdene treningslære, arbeidsfysiologi, funksjonell anatomi samt motorisk læring og kontroll. Besvarelsen er begrenset til 1500 ord.
Del 2: Praktisk eksamen på 45 min. Studenten skal vise og begrunne en praktisk gjennomføring av behandlingsopplegg knyttet til den aktuelle kasuistikken.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk på del 1 og del 2
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen del 1 eller del 2, må studenten fremstille seg til ny deleksamen. Til ny del eksamen del 1, leverer studenten en bearbeidet utgave av hjemmeeksamen. Del 2 gjennomføres lik den ordinære eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Egne småredskaper for ulike tiltak. Egne skriftlige notater.
Mer om hjelpemidler