Hopp til innhald

FYS210 Kunnskapshåndtering i fysioterapi

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette emnet bygger på fellesemnet Danning og akademisk handtverk FYS110 i tillegg til FYS 100,  FYS 140 og FYS150. Emnet undervises parallelt med FYS 200.

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og ferdigheter i å finne kunnskap i ulike kilder (teori / forsking, profesjonell erfaring og brukerkunnskap) og vurdere kvaliteten på denne. Studentene skal også reflektere over kunnskapen og hvordan den kan brukes i fysioterapifaglige sammenhenger, kliniske og teoretiske på individ og gruppenivå.

Kunnskapen skal formidles i ulike faglige tekster til bruk i egen læring, i dokumentasjon, samarbeid og formidling. Videre vektlegger emnet kunnskap i å kritisk vurdere fysioterapifagets-, profesjonens - og ens egen forståelse og bruk av kunnskap.

Tema i dette emnet er hentet fra vitenskapsteori og -metode, etikk og kritisk tenkning. Det skal anvendes ulike arbeidsmåter som empirisk arbeid, kunnskapsbasert praksis, akademisk skriving, analyse og fortolkning.  

Innhold:

  • Vitenskapsteori og ulike perspektiver på kunnskap
    • kroppen som erfaringsfelt
  • Redskap for refleksjon
    • klinisk resonnering
  • Metode
    • for innsamling og analyse av empiriske data
    • for å finne og å forstå forskning, inklusive søkestrategier og kvalitetsvurderingsverktøy.
    • for systematisk arbeid med erfaringskunnskap, både brukerkunnskap og profesjonell erfaring.
  • Etikk, i klinikk og i forskning
  • Fysioterapeutiske tradisjoner
  • Former for skriftliggjøring av fag
    • Journal
    • Fagnotat
      • Notat basert på empirisk innsamlet data
      • Notat med fokus på kritisk vurdering av forskningsartikler
      • Notat basert på en klinisk problemstilling løst ved bruk av faglig basislitteratur, forskning og faglig refleksjon

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
Studenten… 

  • har kunnskap om metoder for innsamling av og analyse av empirisk materiale
  • har kunnskap om metoder for å finne og forstå forskning
  • har kunnskap om etikk og dens betydning i klinikk og forskning
  • har bred kunnskap om fysioterapifagets tradisjoner og utvikling, og profesjonens samfunnsoppdrag
  • kjenner til vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi
  • har kunnskap om ulike redskaper for refleksjon, drøfting og skriving av faglige tekster

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan finne og tilegne seg ny kunnskap gjennom observasjon, samtale / intervju og å lese faglige tekster (journaler, epikriser, basislitteratur, forskning)
  • kan reflektere over kvalitet på tilgjengelig kunnskap
  • kan integrere ulike kunnskapskilder; empiri, forskning, profesjonell erfaring og brukerkunnskap
  • kan reflektere over tilgjengelig fagkunnskap i forhold til historisk utvikling, teoretiske perspektiv og praktiske situasjoner (samfunn og fagtradisjoner)
  • kan anvende kunnskap om klinisk resonnering til å planlegge, dokumentere og formidle egen praksis
  • kan anvende fagkunnskap kritisk og bevisst i ulike faglige sammenhenger; pasient- og brukernær fagutøvelse

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig
  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, samt systematisk arbeid med relevante kunnskapsformer, både selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan evaluere, dokumentere, kvalitetssikre og formidler egen fagkunnskap og praksis

Krav til forkunnskaper

Bestått FYS100, FYS110, FYS 140 og FYS150

Anbefalte forkunnskaper

Forutgående emner

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger; introduksjoner og oppsummeringer.  

Ferdighetstrening; samle, kvalitetsvurdere og anvende kunnskap fra ulike kilder, som forsking, eget empirisk arbeid, profesjonell erfaring og brukerkunnskap.

Gruppearbeid og seminar der studentene presenterer og drøfter spesielle problemstillinger 

Utforme skriftlige fagtekster

Tilbakemelding på skriftlige tekster fra medstudenter og fagansatte.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. To journaler utarbeidet i gruppe (Muskel/skjelett og Nevrologi)
  2. To fagnotat (Muskel/skjelett og Nevrologi) Ett notat omhandler kritisk vurdering av forskning, ett notat omhandler drøfting av en klinisk problemstilling  (1500 ord)
  3. Fagnotat- empirisk (barneobservasjon) (1500 ord) 
  4. Tilstedeværelse på minst 80% av obligatorisk studentaktiv undervisning

Læringsaktivitetene er gyldig i 4 semester.  

Vurderingsform

Oppgave
Skriftlig refleksjonsnotat om egen læring og kunnskapshåndtering basert på de skriftlige arbeidskravene i emnet (1500 ord +/-).

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen skriver studenten en ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler