HEL501 Grunnlagstenkning, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet omfatter grunnlagstenkning, begreper og kunnskap knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid for og med barn, unge og deres familier. Studentene introduseres også til helsesykepleiers virkeområder.
Studentene introduseres for kunnskapsbasert praksis som grunnlag for å utvikle informasjonskompetanse. Forskningsmetode og syn på kunnskap er også sentrale tema.
Emnet går delvis parallelt med HEL502 Klinisk spesialitet, generell del og helsepedagogikk.
- Begreper, strategier og satsingsområder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- Etiske dilemma og vurderinger knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid
- Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom i historisk og fremtidsrettet perspektiv
- Aktuelle lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, rundskriv etc.
- Kunnskapsbasert praksis i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
- Bruk av bibliotek og internettressurser
- Vurdering og bruk av forskningsresultater
- Forskningsprosessen
- Kvalitative og kvantitative forsknings-metoder
- Epidemiologi som grunnlag for helsefremmende og forebyggende arbeid
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har grunnleggende kunnskaper om nasjonale føringer, og sentrale teorier og begreper innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- har grunnleggende kunnskaper om forskningsprosessen, forsknings-metoder, syn på kunnskap og forskningsetikk.
- har inngående kunnskaper om kunnskapsbasert praksis innen fagområdet
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere som regulerer helsesykepleiers arbeid
- kan gjøre bruk av, og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan anvende kunnskaper om forskningsdesign og forskningsmetoder i relasjon til kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over etiske dilemma i det helsefremmende og forebyggende arbeidet
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, basisgruppearbeid, seminar og selvstudium. Det er vanligvis en selvstudiedag i uken.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Aktiv deltakelse i gruppearbeid og seminar om helsefremmende og forebyggende arbeid.
Godkjent arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenningen.
Vurderingsform
Eksamen består av to hjemme-eksamener der hver del teller 50 %. Begge eksamenene må være bestått før emnet er fullført.
Del 1: I første semester er det en hjemmeeksamen i forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis som skrives i samarbeid mellom inntil tre studenter. Omfang maksimalt 3000 ord.
Del 2: Ved slutten av første semester skal studentene levere en hjemme-eksamen i kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i relevante kliniske spørsmål. Eksamenen skrives i gruppe på inntil tre studenter. Omfang maksimalt 3000 ord. Det blir gitt veiledning i samlet klasse og tilbud om en veiledningstime per gruppe.
Del 1 og Del 2: Hvert gruppemedlem må selv ta ansvar og bidra til gruppearbeidet for å kunne ha sitt kandidatnummer på eksamensbesvarelsen. Studenter som ikke har bidratt, får ikke levere til ordinær eksamen. De bruker et eksamensforsøk og må levere en individuell oppgave til neste eksamen.
Oppgaveteksten legges ut på Canvas, og det blir opplyst om innlevering på Studentweb og digitalt eksamenssystem. Det blir gitt kort tilbakemelding på eksamensoppgavene.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Del 1 og Del 2: Studentene leverer en bearbeidet besvarelse.
Del 2: det er bare mulig å levere en forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives en helt ny oppgave. Det blir gitt tilbud om en veiledningstime til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler