HSPED801 Innføring i universitetspedagogikk
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet er samlingsbasert og går over to samlinger med tilhørende før- og etterarbeid. Innholdet er organisert i to temaområder:
- Undervisning, læring og rettleiing
- Vurdering, læringsteknologi og utdanningsledelse
Emnet gir en innføring i feltet høyskolepedagogikk. For de som tar emnet for å dokumentere utdanningsfaglig kompetanse vil oppgavene herfra kunne benyttes i den pedagogiske mappe som skal dokumentere denne kompetansen.
Opptakskravet er mastergrad, fortrinnsvis Phd.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Kjenne til innhold og rammer for høyskolepedagogikk som fag- og vitenskapsfelt ved Høgskulen på Vestlandet
- Ha kjennskap til ulike teoretiske perspektiv på kunnskap og læring og vurdering
- Ha kunnskap om grunnleggende prinsipp for rettleiing av kollega og studenter
- Ha kunnskap om faktorer som kan påvirke læringsmiljøet i høyere utdanning
- Kjenne til muligheter og utfordringer knytt til bruk av IKT i læringsarbeidet i høyere utdanning
Ferdigheter:
- Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i tråd med retningslinjene i kvalifikasjonsrammeverket
- Kunne rettleie studenter i deres arbeidsoppgaver
- Kunne vurdere studenters læring
Generell Kompetanse:
- Ha en kritisk og analytisk holdning til planlegging, gjennomføring og evaluering av egen og andre si undervisning
- Ha et profesjonelt og yrkesetisk medvit til egen rolle som profesjonsutdanner og del av høyskolens faglige og kollegial fellesskap
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Diskusjon, studentaktivitet, forelesning, gruppearbeid, selvstudium, kollegarettleiing og nettbaserte læringsformer
Obligatorisk læringsaktivitet
Kollegarettleiing
Deltaking på samlinger
Vurderingsform
En skriftlig oppgave, ca. 2000 ord. Karakter bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler